Selektiva Selma av Josefine Sandblom

Äntligen tog jag tag i att läsa den här boken. Den har stått på läslistan en mindre evighet, men det var först när Josefine Sandblom la ut en uppmaning om att läsa den nu eftersom det firas midsommar i den som jag kände att det var dags. Det fick bli min midsommar-läsning och det var en väldigt passande sådan.

Som titeln antyder heter en av huvudpersonerna Selma, och hon är en rätt tjurig och ilsken tant som fått nog. Hon är trött på vardagen med sin Fridolf där absolut ingenting roligt händer. För att göra livet lite roligare hittar hon på otyg. När hon hamnar på sjukhus för sina magbesvär lär hon känna Eva-Lisa som jobbar där. Eva-Lisa som blivit lämnad av sin man och nu tar hand om deras tonårige son själv. De finner varandra och plötsligt blir Selmas liv så mycket roligare när hon bjuder in sig själv hem till Eva-Lisa och hennes son. Det blir en vänskap som leder till förändringar för dem båda.

Den här boken bjuder på både humor och djup. Även om Selma inledningsvis är en rätt elak tant, inser man ganska snart varför hon beter sig som hon gör och precis som Eva-Lisa får man se en annan människa bakom ytan. Det blir många skratt under läsningen, samtidigt som jag också får lära mig om selektiv ätstörning. 

Selma är helt klart en av de mest udda karaktärer jag har mött. Man avskyr henne i ena stunden för att älska henne i nästa. Hon framkallar definitivt åsikter, och när man läser omdömena på t.ex. Storytel är det tydligt att hon delar läsare i två läger. För min del tycker jag att hon är en väldigt intressant karaktär som vet både rolig och givande att få följa.

Jag gillade den här boken massor. Läs om du inte har gjort det redan! 

Kommentera gärna!