Selektiva Selma av Josefine Sandblom

Äntligen tog jag tag i att läsa den här boken. Den har stått på läslistan en mindre evighet, men det var först när Josefine Sandblom la ut en uppmaning om att läsa den nu eftersom det firas midsommar i den som jag kände att det var dags. Det fick bli min midsommar-läsning och det var en väldigt passande sådan.

Som titeln antyder heter en av huvudpersonerna Selma, och hon är en rätt tjurig och ilsken tant som fått nog. Hon är trött på vardagen med sin Fridolf där absolut ingenting roligt händer. För att göra livet lite roligare hittar hon på otyg. När hon hamnar på sjukhus för sina magbesvär lär hon känna Eva-Lisa som jobbar där. Eva-Lisa som blivit lämnad av sin man och nu tar hand om deras tonårige son själv. De finner varandra och plötsligt blir Selmas liv så mycket roligare när hon bjuder in sig själv hem till Eva-Lisa och hennes son. Det blir en vänskap som leder till förändringar för dem båda.

Den här boken bjuder på både humor och djup. Även om Selma inledningsvis är en rätt elak tant, inser man ganska snart varför hon beter sig som hon gör och precis som Eva-Lisa får man se en annan människa bakom ytan. Det blir många skratt under läsningen, samtidigt som jag också får lära mig om selektiv ätstörning. 

Selma är helt klart en av de mest udda karaktärer jag har mött. Man avskyr henne i ena stunden för att älska henne i nästa. Hon framkallar definitivt åsikter, och när man läser omdömena på t.ex. Storytel är det tydligt att hon delar läsare i två läger. För min del tycker jag att hon är en väldigt intressant karaktär som vet både rolig och givande att få följa.

Jag gillade den här boken massor. Läs om du inte har gjort det redan! 

Juni månads läsning

Tack och hej till juni månad som är min absoluta favorit på hela året. 💕

Det blev 11 utlästa böcker den här månaden och eftersom min stora favorit Sarah Dessen kom ut med en ny bok är det svårt att konkurrera om förstaplatsen då den var snudd på självklar. Å andra sidan var Jodi Picoults bok oerhört stark läsning, vilket påminner mig om att jag måste läsa mer av henne väldigt snart. Men det blev ännu mer spännande läsning den här månaden och Raseri, Trollsländan och, Kvinnan i fönstret Sekten som återuppstod var alla fyra väldigt bra bladvändare. Det blev ovanligt mycket spänning den här månaden. För juli månad hoppas jag på minst lika mycket läsning då jag har semester om en vecka. Det ser jag fram emot! 👌🏻

☀️Små stora saker av Jodi Picoult

☀️Sekten som återuppstod av Mariette Lindstein

☀️Kalla mig Amanda av Josefine Sandblom

☀️Raseri av Andreas Ek

☀️Fuckboy av Cecilia Salamon

☀️En gång för alla av Sarah Dessen

☀️Till alla killar jag har gillat av Jenny Han

☀️Kvinnan i fönstret av AJ Finn

☀️Nej och åter nej av Nina Lykke

☀️Trollsländan av Michel Bussi

☀️Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland

Kalla mig Amanda av Josefine Sandblom

Den här boken har ett så otroligt härligt omslag. Det lockar verkligen till läsning. Och efter att ha läst den måste jag säga att utsida och insida harmoniserar fint. Det här är mycket välskriven och underhållande chick lit som jag tror skulle passa som mångas semesterläsning.

Efter att vid flertalet tillfällen lyckats gå hem med en redan upptagen kille bestämmer sig de tre tjejerna Lilly, Marie och Caroline för att starta upp en blogg och avslöja de otrogna svinen. För att varna sina medsystrar. Bloggen växer i Motalas samtalskretsar och den blir större än de vågat tro. Samtidigt har tvåbarnsmamman Viktoria gett sig ut igen mitt i denna dejtingdjungel. Så småningom korsas vägarna för Viktoria och de tre bloggtjejerna.

Alltså, jag läste den här boken med stor fascination för jag kunde inte känna igen mig i något alls vad gällde dejtandet. Däremot småbarnslivet. 😊 Det var många år sedan jag var singel men mitt singelliv var inte alls som det skildras i den här boken. Jag har sett många andra kommentera just att igenkänningsfaktorn är hög i den här boken, men så var det alltså inte för mig. Det gör inget. Jag kunde läsa och gilla boken ändå. Den är väldigt välskriven med snygga dialoger och bra flyt. Det är underhållande, lättläst och stundtals het läsning.

Jag tror som sagt att den här boken passar perfekt till sommarens semesterläsning, gärna med ett glas bubbel i handen. Och jag tror med bestämdhet att vi kommer att få se mer av författaren i framtiden. 👌🏻