Dolly all the time av Annabel Monaghan

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. Jag lyssnade på den, och jag såg till att ha saker att göra för att få lyssna vidare. Fina karaktärer som satte sig i hjärtat, tillsammans med en kärlekshistoria som jag hejade på, gjorde detta till en riktig favorit.

Dolly Brick tar hand om allt och alla, men glömmer ofta bort sig själv. När hennes lillebror fick en hjärnskada efter en bilolycka, lämnade mamman dem och det blev Dolly som tog hand om familjen. Nu är Dolly 39 år och ensamstående mamma till en tonårig son. Hon bor i Boston men kommer hem till Whitfield varje sommar för att hjälpa till. Det ligger så i hennes natur att hjälpa till att när hon ser Stewart Whitfield med punktering, och dessutom i hetluften pga ett väldigt offentligt uppbrott från sin fästmö, erbjuder hon sig att hjälpa honom. Deras samtal leder till att han föreslår att hon ska vara hans låtsas-flickvän för att han ska ro en affär i land. Deras fejk dejtande leder dock till känslor, men frågan är om hon för en gångs skull kan våga be om och hoppas på något bara för sin egen skull?

Det här är både roligt och sorgligt, romantiskt och med en hel del svärta. Jag kände så starkt med flera av karaktärerna, eller nä, ALLA karaktärerna. Dolly, Stewart, hennes son, pappan och hennes lillebror. Alla fick mitt hjärta att klappa. Dessutom förpackat i härlig sommarmiljö – kan det bli bättre än så? 

Jag ville inte att den här boken skulle ta slut, och nu är jag nyfiken på att läsa mer av den här författaren. Det känns som om jag har missat en riktigt bra romance-författare. 

Heart the Lover av Lily King

Jag hade höga förväntningar på den här boken som jag bara sett hyllas. I stället blev det lite av platt fall för min del. Varje gång jag plockade upp boken för att läsa kom jag på mig själv med att börja tänka på annat, tankarna vandrade iväg och det var svårt att hålla fokus på storyn. Det är aldrig ett bra tecken. Jag drog mig till slut för att ens läsa vidare.

Kortfattat är det en kärlekshistoria, om ett par som är tillsammans under studietiden men sedan tar det slut och de träffas igen först i vuxen ålder. Boken är indelad i tre delar och i andra delen blir det plötsligt du-tilltal vilket jag tycker är så jobbigt att läsa. Tredje delen är menad att vara sorglig men där hade jag checkat ut och kunde inte riktigt bry mig om vad som hände.

Och så kan jag inte riktigt påpeka en sak utan att spoila, men låt mig säga att en mamma i hennes situation aldrig hade kunnat göra som hon gjorde i slutet. Det fick mig faktiskt att bli förbannad.

Jag fattade aldrig deras kärleksrelation och det var nog det som gjorde att boken inte funkade för mig. Om jag inte hejar på kärleksparet och känner deras passion, då är det ingen bra kärlekshistoria.

Nä, så besviken på denna. 💔 Jag gick in på Goodreads för att läsa recensioner och ser att man antingen älskar boken eller tycker som jag. Så – inte en bok för mig men kanske för dig?

En dröm på vänt av Åsa Johansson

Jag ska till Feelgoodfestivalen i augusti och när jag kikade på vilka författare som kommer dit noterade jag att Åsa Johansson är ett nytt namn för mig. Jag blev nyfiken och började läsa hennes bok och hann bara läsa någon enstaka sida förrän jag satt med ett stort leende på läpparna. Den här boken bjöd på så många skratt, med både roliga formuleringar och karaktärer. Det var njutläsning från början till slut.

Vi möter Carro, vars fulla namn är Anna-Carolina Palm. Hon jobbar på en VVS-firma som hennes pappa en gång startade. Det var egentligen aldrig meningen att hon skulle bli långvarig där, men så blev det. Hennes man tillbringar all ledig tid på golfbanan, sonen har flyttat hemifrån, och hon känner vid 48 års ålder att hon på något sätt missat tåget. Men så får hon en inbjudan till en klassåterträff från Franz Lindner Filmskådespelarlinje. Hon började studera där men gick aldrig klart då livet kom emellan. Hon bestämmer sig för att det är nu eller aldrig, och anmäler sig ännu en gång till skolan för att satsa på drömmen som alltid funnits där. Trots att hennes klasskompisar är hälften så gamla och att både hennes man och vänner tycker att beslutet är patetiskt tar hon äntligen tag i sin dröm och ger livet en ny vändning.

Det här är en bok om att våga följa sin dröm, att det aldrig är för sent. Om att stå upp för sig själv och att inte alltid vara en people pleaser. Det var rolig, inspirerande och hoppfull läsning som bjöd på både humor och svärta. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och ser nu lite extra mycket fram emot att få lyssna på Åsa Johansson under Feelgoodfestivalen. 

Hennes sista andetag av Taylor Adams

Jag ville läsa en riktigt spännande bok, och det fick jag verkligen med den här! Den var svår att lägga ner och jag plöjde den snabbt. En annorlunda och minst sagt klaustrofobisk story som höll mig på halster från början till slut. 

Vännerna Tess och Allie gör tillsammans en tur till en känd grotta. Allie är känd reseinfluencer som brukar göra diverse äventyr, inklusive att guida i just den här grottan. Tess har däremot aldrig lockats av den här sortens äventyr, men lovar vännen att för en gångs skull följa med. En okänd man dyker upp och börjar trakassera dem och plötsligt har deras nedgång i grottan förvandlats till en livsfarlig mardröm.

Vi får följa med ner i grottan men vi får också följa Tess dygnet efter när hon ligger på sjukhus och berättar vad som egentligen hände för kriminalinspektören Layla Washington. Hennes berättelse innehåller en hel del luckor och Layla misstänker att något inte stämmer. Dessutom har inte Allie hittats, men var är hon?

Det är otroligt klaustrofobiskt att få följa med ner i den trånga, mörka grottan och jag fick nästan skumma förbi en del stycken för det var så jobbig läsning. Jag lider inte av klaustrofobi, men jag hade ALDRIG klarat att gå ner i den grottan. Trångt, mörkt, halt och så fruktansvärt läskigt att vara så långt under marken. Nä fy, det räckte med att läsa om det för att känna paniken komma krypandes. 

En riktigt spännande, krypande bladvändare till bok som bjuder på en del oväntade vändningar. Kan varmt rekommendera att läsa!

Selektiva Selma av Josefine Sandblom

Äntligen tog jag tag i att läsa den här boken. Den har stått på läslistan en mindre evighet, men det var först när Josefine Sandblom la ut en uppmaning om att läsa den nu eftersom det firas midsommar i den som jag kände att det var dags. Det fick bli min midsommar-läsning och det var en väldigt passande sådan.

Som titeln antyder heter en av huvudpersonerna Selma, och hon är en rätt tjurig och ilsken tant som fått nog. Hon är trött på vardagen med sin Fridolf där absolut ingenting roligt händer. För att göra livet lite roligare hittar hon på otyg. När hon hamnar på sjukhus för sina magbesvär lär hon känna Eva-Lisa som jobbar där. Eva-Lisa som blivit lämnad av sin man och nu tar hand om deras tonårige son själv. De finner varandra och plötsligt blir Selmas liv så mycket roligare när hon bjuder in sig själv hem till Eva-Lisa och hennes son. Det blir en vänskap som leder till förändringar för dem båda.

Den här boken bjuder på både humor och djup. Även om Selma inledningsvis är en rätt elak tant, inser man ganska snart varför hon beter sig som hon gör och precis som Eva-Lisa får man se en annan människa bakom ytan. Det blir många skratt under läsningen, samtidigt som jag också får lära mig om selektiv ätstörning. 

Selma är helt klart en av de mest udda karaktärer jag har mött. Man avskyr henne i ena stunden för att älska henne i nästa. Hon framkallar definitivt åsikter, och när man läser omdömena på t.ex. Storytel är det tydligt att hon delar läsare i två läger. För min del tycker jag att hon är en väldigt intressant karaktär som vet både rolig och givande att få följa.

Jag gillade den här boken massor. Läs om du inte har gjort det redan! 

Fem överlever av Holly Jackson

Holly Jackson bjuder alltid på spännande läsning som utlovar ”bara ett kapitel till”, oavsett om hon skriver för ungdomar eller vuxna. Just den här boken riktar sig mot ungdomar, men funkar alldeles utmärkt att läsa även för äldre. 

Vi möter 18-åriga Red och hennes vänner som åker på roadtrip i en husbil på väg mot havet. De är på väg till sitt hett efterlängtade vårlov men på vägen dit kör de vilse. Det finns ingen mobiltäckning, det är sen kväll och när de märker att alla däcken blivit sönderskjutna, förstår de att det inte är någon olyckshändelse. Någon är ute efter dem.  En prickskytt gömmer sig i mörkret och han vet dessutom exakt vilka de är. En av personerna i husbilen bär på en hemlighet och prickskytten ger sig inte förrän personen ger sig till känna. Men vem av dem är det? 

Det är ett bra driv i den här boken och jag sögs med i handlingen och försökte klura ut vem som kunde ha en sådan stor hemlighet. Jag gillar den här sortens spänning, när det inte blir för mycket action, när det är mer stillsam, krypande spänning som leder mot något avslöjande. En kamp mot tiden samtidigt som det blir en kamp dem emellan eftersom någon av dem ljuger, vilket sätter alla i fara. 

Det här är som godis för hjärnan – underhållande, spännande och lättläst. Det kanske inte är min favorit av henne, men den var perfekt underhållning för stunden. Dessutom funderar jag fortfarande på den där gardinens mönster. Vad var det egentligen hon såg där? 

Korrespondensen av Virginia Evans

En bok som bara består av brev, hur intressant kan det vara egentligen? Mycket intressant, skulle det visa sig. Jag som brukar tycka att brev i böcker är tråkigt och stoppar upp drivet, läste den här boken med stor behållning. 

Boken består som sagt helt och hållet av brev, skrivna av eller till den nu 73-åriga Sybil Van Antwerp. Hon skriver brev varje dag, till familj och vänner men också till favoritförfattare och andra. Det finns också ett icke skickat brev till en okänd mottagare, det svåraste brevet av dem alla att skriva.

Genom breven får vi lära känna Sybil och människorna omkring henne. Hon har gått igenom en hel del svårigheter i livet och jag blev så berörd av hennes livsöde. Till en början framstod hon som en rätt hård och sluten person, men allt eftersom jag lärde känna henne insåg jag att hon byggt upp murar för att skydda sig. 

Jag bokcirklade om den här boken med vänner och det är en väldigt bra bok att samtala kring. Vi pratade både om upplägget i form av brev, men också vissa saker som framkom i breven och Sybils reaktion på dem. Som läsare håller man inte alltid med om Sybils val, och hon är inte alltid sympatisk, men det gör boken bara bättre. Det är en annorlunda, originell och tänkvärd bok om livsval, hemligheter och förlåtelse som både berör och griper tag. Sybil är en karaktär som stannar kvar i tankarna.

Jag kan förstå att den här boken vann årets Women’s Prize for Fiction. Vill verkligen varmt rekommendera att läsa! 

Satsa allt av Claire Powell

Jag gillar att läsa böcker där karaktärerna består av en familj, oavsett om det är glatt eller vemodigt. Det är något med konstellationen familj som lockar mig. Familj kan vara så härligt och underbart men också så oerhört svårt och frustrerande. I den här boken är det en kombination av båda delarna.

Dave och Jo har kämpat med IVF i flera år utan att lyckas och deras förhållande är för tillfället inte direkt på topp. När Daves bror Teddy vill bjuda med dem på en lyxig weekend vid Medelhavet tackar de ja, för de har inte varit utomlands på flera år. Med på resan är också Teddys flickvän Kayla samt brödernas pappa Alan som är änkeman.

Det blir en skavig resa där de tvingas göra upp med dolda hemligheter, relationer sätts på prov och de reder faktiskt upp ett och annat.

Jag har sett boken beskrivas som rolig, men för mig är den snarare vemodig. Jag blir ledsen över allt som pågår, samtalen de inte håller, missförstånden och svårigheten att närma sig varandra. Mest ledsen blir jag över Dave och Jo som har tappat bort sig själva och sitt förhållande i denna ivf-karusell. Jag vet precis hur det är. Jag hejar så på dem, vill att de ska ta de där viktiga samtalen, lyssna på varandra och SE varandra. Berättelsen växer verkligen under läsningen och mot slutet är jag så otroligt investerad i handlingen och blir så berörd. Jag tyckte slutet var helt perfekt.

Det här är en bok om när kärleken är på väg att ta slut, när man står vid vägskälet att antingen lämna eller stanna kvar och kämpa. En tänkvärd, träffsäker och lite vemodig berättelse med både skav och hjärta.

You & me and You & me and You & me av Josie Lloyd och Emlyn Rees

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. En bok som fick mig att tänka till samtidigt som jag njöt av en underhållande och intressant berättelse. Jag hoppas att något förlag översätter den till svenska!

Jules och Adam är i femtioårsåldern och funderar en hel kring hur livet blev och det som inte blev. Deras barn är 21 och 24 år men bor fortfarande hemma. Ekonomin är inte den bästa och det är nog det som gnager mest, för Adam tackade nej till ett förslag för många år sedan som gjorde hans vän till miljonär. Medan vännen kör en Ferrari bor Adam i sitt gamla barndomshem, där inte ens köksmaskinerna är utbytta. Så en dag snubblar han över en tidsmaskin som visar sig finnas i deras skjul. Genom gamla kassettband i en bandspelare kan han ta sig tillbaka till just den tid då han fick nämnda kassettband. Han visar Jules och de turas om att resa tillbaka i tiden. De har bara en regel – de får inte ändra något i dåtiden. Det visar sig dock vara svårt är att besöka sina yngre jag utan att ändra något.

Jag slukade verkligen den här boken. Det var lika intressant att följa dem i nutid som i dåtid. De besöker sig själva när de precis träffades, när barnen var små, under semestrar, i vardagen. Det är intressant det där med hur vissa val visar sig få stora konsekvenser. Ett ja eller nej kan påverka resten av livet, en händelse kan sätta sådana spår att man väljer en annan väg, någons kommentar kan kicka igång en tankekedja som leder till en ny händelse. Små till synes obetydliga val kan göra hela skillnaden. Så otroligt intressant och tankeväckande. Det går inte att låta bli att fundera över sina egna livsval och vad som har format livet som det ser ut just nu.

Och spana in hur vacker boken är under omslaget! Jag tillhör ju kassettbandsgenerationen och kunde läsa med en känsla av nostalgi över dessa blandband man spelade in.

Jag kan varmt rekommendera att läsa den här boken och jag håller som sagt tummarna att något svenskt förlag översätter den. Jag vill definitivt läsa mer av paret som skrivit boken, för de har skrivit fler böcker – både var för sig och gemensamt.

Titeln med trippla You & me and You & me and You & me får sin förklaring i boken.

Maj månads lästa böcker

Juni är här! Min favoritmånad! 😍 I juni fyller jag år, det är skolavslutning, midsommar och officiella starten på sommar. Kan liksom inte bli bättre än så. Så tack och hej maj – du var en fin läsmånad och du bjöd på många fina läsupplevelser

Bäst denna månad? Jag vill nämna ”Yesteryear” för att den var så otroligt annorlunda, en bok som fick mig att tänka till och som fortfarande lever kvar i tankarna. Min favorit Maja Lunde släppte ju också bok och ”Slutartid” är precis som ”Yesteryear” en bok som får tankarna att snurra – det gillar jag!

⭐️ Slutartid av Maja Lunde
⭐️ Out of office av Elisabeth Mellqvist
⭐️ Ett år till dig av Jenny Clevström
⭐️ Olivträdet av Lucinda Riley
⭐️ Min sämsta väninna av Malin Lundskog
⭐️ Daisy Darker av Alice Feeney
⭐️ Bodyguard av Katherine Center
⭐️ Yesteryear av Caro Claire Burke
⭐️ Sommardagar vid sjön av Sarah Morgan
⭐️ Allt var bättre förr av Maria Gustavsdotter
⭐️ Ett hem om det är gott av Mikaela Willmer
⭐️ Dagarna som följde av Mélissa da Costa
⭐️ Där havet glittrar av Louise Strömberg
⭐️ En vecka utan dig av Caroline Twamley

Nu hoppas jag på att även juni bjuder på fina läsupplevelser. Jag har inte semester förrän i juli, däremot jobbar jag inte så mycket extra nu i juni så jag borde få mycket lästid.

Ett hem om det är gott av Mikaela Willmer

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. Den växte under läsningen och mot slutet satt jag med tårar i ögonen. En väldigt stark, sorglig och samtidigt hoppfull berättelse.

Vi möter Lia som är en framgångsrik författare men som just nu har svårt att hitta inspirationen. Hennes flickvän vill skaffa barn, men hon vet inte om hon är redo. Samtidigt vill hennes agent och förlag att hon ska göra framträdanden, något som hon avskyr. Mitt i allt får hon ett samtal från hembyn hon flydde från för tjugofem år sedan. Lia måste mycket motvilligt åka dit för att hjälpa sin mamma som behöver hjälp med huset. Väl på plats kommer både gamla minnen och bekantskaper fram och hon inser att hon måste göra upp med det hon försökt fly från i alla år.

Den här boken är rätt tuff läsning, om barn som far illa, och det är något jag brukar ha svårt för att läsa om. Och ja, ibland var det precis att jag orkade ta in men det fanns också någon slags framåtsträvande hoppfullhet som gjorde läsningen lättare. Fina personer och situationer som bidrog med ljus till berättelsen.

Jag tänkte flera gånger under läsningen att vi vet så lite om vad människor har gått igenom, vad vi bär på, vad som har format oss. Det där finns ju kvar även i vuxen ålder, ärren vi bär. Jag blir så otroligt ledsen för Lia och hennes syster, de vuxnas svek. Så många vuxna som gjorde alldeles för lite.

En mycket gripande och tankeväckande bok som dessutom var så fint skriven. Jag tyckte om titeln och betydelsen kring den och efter läsningen gick jag och tänkte mycket på det under min promenad. ”Ett hem om det är gott”, det tål att tänkas på.

Missa inte att läsa denna fina bok!

Dagarna som följde av Mélissa da Costa

Det här får bli ett kort omdöme, för jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Jag tyckte att författarens förra bok var alldeles för lång och var inte lika förtjust i den som så många andra var. Den här boken är betydligt tunnare, men trots att den handlar om sorg och borde passa mig, var jag märkligt oberörd under hela läsningen. Kanske är det helt enkelt så att den här författarens sätt att skriva inte riktigt passar mig?

I boken följer vi Amande under ett år av sorg. Hon förlorar två av sina närmaste under ett dygn och drar sig tillbaka från världen för att sörja och läka.

Jag förlorade både min mamma och min bror i unga år och jag har gått igenom sorg och vet hur man påverkas då nära anhöriga dör. Jag brukar känna igenkänning när jag läser böcker om sorg, men den här gången kände jag ingenting. Så himla tråkigt då jag trodde att detta skulle vara en bok helt i min smak.

Jag tror dock att många kommer att gilla den här boken. Det är så många som har kommit in i Akademibokhandeln och velat köpa författarens förra bok eftersom de fått den rekommenderad och det är så många kunder som pratar lyriskt om den. Det kommer säkert vara samma med denna, så om du blir nyfiken ska du definitivt läsa. Det är nog bara jag och Mélissa da Costa som inte klickar av någon anledning.

Allt var bättre förr av Maria Gustavsdotter

Jag tyckte jättemycket om den här boken, men ÅH vad jag ville slänga den i väggen ibland i ren frustration över den vidrige Karl. 😅 Jag har varit så otroligt engagerad i den här berättelsen, svurit och hejat om vartannat. Den sista tredjedelen lyssnade jag på och jag både skrattade högt och började applådera när jag gick där i skogen och lyssnade.

Boken utspelar sig 1970 och vi får följa en familj bestående av föräldrarna Karl och Kerstin samt deras barn Monica, Susanne och Magnus. Kerstin är hemmafru och när yngsta barnet Magnus ska börja skolan vill hon börja jobba. Men hennes man Karl styr familjen med järnhand och säger nej. Han säger även nej till äldsta dotterns dröm om att få studera till journalist och yngsta dotterns önskan om att få bära en modern klänning på konfirmationen. De tre kvinnorna kämpar för att bli självständiga och få göra egna val om sina liv, men fadern lever kvar i gamla tiders ideal.

Titeln är verkligen ironisk, för berättelsen i kombination med författarens efterord visar tydligt att allt INTE var bättre förr. Det var nog bara svinet Karl som tyckte det. För tänk att bara kunna be någon annan tvätta sina kläder, göra all mat, hämta kaffe när man vill ha, städa huset m.m. Klart att Karl inte vill ge upp detta ljuva liv.

Det här var en intressant, engagerande och mycket läsvärd bok. Många tidstypiska detaljer och inblick i en vardag som känns väldigt långt borta från dagens moderna liv. Jag har mest läst äldre tidsskildringar om kvinnors vardag så det var givande att få läsa om det årtionde då jag själv föddes. Min mamma var hemmafru tills jag var 10 år och att läsa denna var att få en liten inblick i hennes liv. Nu var inte min pappa som Karl, men min morfar var garanterat det. Han ville inte att min mamma skulle studera för hon skulle ju ändå bara gifta sig och få barn och vara hemma. Som tur var stod hon på sig.

Vill verkligen varmt rekommendera att läsa!

Sommardagar vid sjön av Sarah Morgan

Ingen sommar utan Sarah Morgan, så stod det i det medföljande brevet till den här boken. Och jag kan bara hålla med. Sarah Morgan bjuder alltid på mysig, underhållande läsning med härliga miljöer och karaktärer man tycker om.

I den här boken ligger fokus på vänskap och familjeliv. Milly och Nicole har varit nära vänner sedan de var barn. Milly har numera tagit över familjeföretaget och driver en semesteranläggning. Hennes man Richard lämnade henne för en annan kvinna för 1,5 år sedan och hon lever nu ensam med tonårsdottern Zoe. Ungefär samtidigt som hans svek förlorade hon kontakten med Nicole som är en känd och firad Hollywoodstjärna. När Nicole plötsligt hör av sig i desperat behov av att fly undan en skandal kan hon ändå inte säga nej. Hon tar emot henne, trots deras stukade vänskap, och väl på plats börjar de hitta tillbaka till varandra igen. 

Som vanligt tycker jag så himla mycket om de så fina karaktärerna i boken, något Sarah Morgan är så skicklig på att teckna. Millys mamma och mormor är så himla fina och jag gillar att de får ta plats i boken.

Det här är en varm berättelse om vänskap, svek, familj och konsten att förlåta och gå vidare i livet. Lite spirande romantik bjuds vi också på. Härlig läsning som passar perfekt som semesterläsning. Tips!

Yesteryear av Caro Claire Burke

Men oj! Vad var det jag precis läste? Jag fattar verkligen att den här boken har blivit en snackis för den nästan kräver att pratas om efter att man har läst. En så annorlunda, tankeväckande och intressant bok. Jag kan inte ens säga om jag tyckte om den eller inte. Jag har faktiskt ingen aning. Den lämnade mig med en massa frågetecken och tankar. 😅 Det är en bok som kommer att stanna kvar i tankarna längre.

Vi får följa Natalie, en s.k. trad-wife och influencer som är både hatad, älskad och beundrad av sina följare. Hon lever på Yesteryear ranch tillsammans med sin familj och visar upp det traditionella livet på en farm. Men bakom kameran finns flera anställda som hjälper till att både filma, laga mat och ta hand om alla barn, något som inte visas utåt. Hon försöker visa att hon lever det perfekta, lyckliga familjelivet. Men så en dag vaknar hon upp och har hamnat på 1800-talet – samma ranch, samma make och med alla barn men nu utan några moderna bekvämligheter. Hur hamnade hon där?

Berättelsen hoppar mellan nutid och tillbakablickar ur hennes uppväxt och liv som visar hur hon blev en trad-wife. Natalie är en rätt otrevlig människa och svår att tycka om. Som läsare förfäras man ofta både av hennes agerande och tankar.

Den här boken är rätt mörk, med många ämnen att fundera och diskutera kring. Det är en perfekt bok att bokcirkla om. Det handlar mycket om synen på kvinnor, moderskap och familjeliv men det handlar också om klass, religion och om sociala medier. En otroligt intressant berättelse. Ibland lite hoppig och svår att följa med i, men sedan hittade jag tillbaka och kastades in i en oväntad vändning. Och slutet! Bara slutet i sig är värt att diskutera.

Den släpps på svenska i höst så lägg den på minnet! Det här är en snackis man inte får missa.