Sånger om kärlek av Sara Dalengren

Vissa böcker vet man redan innan man börjar läsa att man kommer att gilla. Det här var en sådan bok. Med ord som småstad, romantik och mysig = you had me at hello! Jag älskar att läsa feelgood och romance i småstadsmiljö. Det är det där speciella med att alla känner alla, tryggheten som går hand i hand med att längta bort och så miljöbeskrivningarna som alltid levererar just den där mysiga känslan som bara en småstad utstråla. 

Vi möter två lite tilltufsade karaktärer. Sofia som blev änka i unga år pga en tragisk olycka, och Erik vars fru lämnade honom för en annan man. När Sofia lockas att vara med i kören Sångfåglarna möts deras vägar och de börjar båda två längta till veckans körövningar. Lite trevande och försiktigt växer känslorna fram, trots att de kanske vid en första anblick är ett något omaka par.

Det är känslosam läsning med både sorg och spirande romantik. Jag tycker så mycket om att följa både Sofia och Erik och deras livsöden går rakt in i hjärtat. Sofia med sin stora sorg och känslan av livet rycktes ifrån henne och Erik med en otrogen fru som alla i stan utom han själv kände till. Jag kommer själv från en småstad och känner igen allt det där med byskvallret men också det positiva med att det finns en trygghet i att vara omgiven av människor man känner. En småstads välsignelse och förbannelse på samma gång.

Det här är första delen i en serie och jag kastade mig direkt över nästa del. Så himla mysig och härlig läsning! På bokmässan har jag fått äran att hålla i ett samtal med Sara Dalengren (och Anna Winther) och jag ser väldigt mycket fram emot att få diskutera dessa böcker. 

Flykten från cell 38 av Karolina Schützer, illustrerad av Maria Löfgren

Den här boken gjorde verkligen succé hos min 10-årige son. Jag satte den i händerna på honom och han började lite motvilligt läsa. Efter ungefär halva boken kom han till mig och sa att ”tack mamma för att du sa till mig att läsa den här boken”. Han tyckte att den var SÅ bra! Dagen efter läste han ut den och var helt lyrisk. En bok kan inte bli bättre än så här, var hans omdöme. Sedan kollade han vilka som skrivit och illustrerat boken och tänkte memorera namnen för att kolla efter fler böcker i bibblan. Gissa om han blev besviken när jag sa att det inte finns fler böcker. Än! Detta är ju första delen i en serie så det kommer fler delar så småningom.

Det var så himla kul att se hans glädje kring boken. Efter att själv ha läst kan jag förstå hans entusiasm. Det är lagom spännande, med ett mysterium som barnen ska lösa. En förrymd fånge, ett juvelrån, ledtrådar och människor som ljuger. Samtidigt finns det en igenkänningsfaktor med att ha en youtube-kanal, spela fotboll, vänskap och att våga vara sig själv. Illustrationerna bidrar till känslan och min son, som är väldigt visuell, gillar när det finns illustrationer. Det är en fin harmoni mellan bild och text.

Boken riktar sig mot åldern 6 år och uppåt. Det är som sagt en blivande serie och vi kommer definitivt att läsa kommande delar. Jag hoppas nästa del kommer väldigt snart. 😅

Full pott från oss! Sonen frågade mig om jag möjligtvis känner de som har gjort boken och kan berätta för dem hur mycket han tyckte om den. @karolina_schutzer och @mariaillustrator 🩷

Månadens läsning i augusti

Augusti inleddes med härligt läsflow men sedan fick jag problem med ögonen och kunde inte läsa. Så första halvan av augusti var en riktigt bra läsmånad medan andra halvan var en total dipp.

Jag hann i alla fall läsa flera riktigt bra böcker i början av månaden och en av årets mest efterlängtade böcker släpptes – Mattias Edvardssons ”Vykort från en mördare”. Vilken bladvändare! Det här är verkligen välskriven spänning när det är som allra bäst och den gick inte att sluta läsa. Jag fullkomligt inhalerade den.

⭐️ Vykort från en mördare av Mattias Edvardsson
⭐️ Nothing like the movies av Lynn Painter
⭐️ Carrie Soto is back av Taylor Jenkins Reid
⭐️ Klan av Emmy Walt
⭐️ The Do-over av Lynn Painter
⭐️ The Spanish love deception av Elena Armas
⭐️ Allt vi aldrig avslutade av Rebecca Yarros
⭐️ Den första bruden av Nora Roberts
⭐️ Under samma blå himmel av Fiona Scarlett

Nu är vi redan inne i september och det betyder bokmässa. 😍 Jag har några böcker som jag ska läsa inför den plus att det släpps, och har släppts, några väldigt efterlängtade böcker som jag också vill läsa den här månaden. Håller tummarna för att september bjuder på många härliga lässtunder. 🥰

The Spanish love deception av Elena Armas

Den här boken har stått på min läslista länge och jag är så glad att äntligen ha läst den, för vilken otroligt härlig romcom! Det var verkligen njutläsning från början till slut. Eller snarare lyssning, för jag valde att lyssna på den under mina promenader. Boken är ju på engelska, men huvudpersonen Catalina är spanjorska så det var en hel del spanska vilket gjorde att jag fick träna på min spanska. Perfekt! Alla spanska uttryck bidrog verkligen till känslan i boken.

Catalina bor i New York men har familjen kvar i Spanien. När hennes syster ska gifta sig förväntas hon ta med pojkvännen hon har berättat om men som familjen aldrig har träffat. Problemet är att hon har hittat på pojkvännen för att lugna familjen och nu måste hon snabbt hitta någon som kan låtsas. Aaron, hennes irriterande skitstövel till kollega erbjuder sig att ställa upp, mot att hon också ställer upp när han behöver en fejk-date. Catalina inser att hon inte har något annat val och preppar honom med info om släkten för att kunna agera pojkvän på ett troaktigt sätt.

Ja, man fattar precis hur det ska gå och vägen dit bjuder på så mycket humor att jag flera gånger skrattade högt under mina promenader. Roligast är när de är i Spanien och man får möta Catalinas släktingar. Så många roliga karaktärer, dialoger och scener. Allt var så filmiskt beskrivet och det här skulle verkligen göra sig perfekt som film.

Om jag ska klaga på något är det att boken är för lång. Det tog ett tag för boken att komma igång och de var för länge i New York innan själva resan. Boken hade definitivt vunnit på att kortas ner något.

Boken finns översatt om man hellre vill läsa på svenska. Själv blev jag oerhört nyfiken på att läsa mer av samma författare för den här boken gav verkligen mersmak.

Den första bruden av Nora Roberts

Nora Roberts är en både produktiv och väldigt omtyckt författare. När jag pratar om henne med bokvänner möts jag alltid av tips på just deras favoriter. Jag har därför länge varit nyfiken att läsa något av henne, och nu var det äntligen dags. Det här är alltså konstigt nog den första boken jag läser av Nora Roberts.

Jag är väldigt förtjust i att läsa om spöken och det bjuds på massor av den varan i den här boken. Ett hemsökt hus med flera spöken, tragiska livsöden, brudar som dör på sin bröllopsdag. Det är en berättelse som innehåller både spänning, historia, vänskap och romantik.

Boken inleds väldigt dramatiskt i dåtid då en brud blir mördad på sin bröllopsdag, sedan fortsätter vi i nutid där huvudpersonen Sonya kommer på sin blivande make med att vara otrogen och kastar ut honom. En kort tid senare får hon ett oväntat arv från en släkt hon inte visste att hon hade. Det är så hon kommer i kontakt med jättehuset där det vilar en förbannelse. Hon inser ganska omgående att hon inte är ensam i huset. Någon bäddar hennes säng, spelar musik, öppnar dörrar. Det går inte att förneka att det finns spöken i huset och de vill dessutom ha hennes hjälp med något.

Den här boken var underhållande och annorlunda. Jag gillar som sagt spöken och lite extra när det blir kusligt/läskigt, vilket det blev ibland. Det hade gärna fått vara ännu mer av det och mindre av alla detaljerade beskrivningar av Sonyas jobb som tog över för mycket. Och slutet! Jösses. Hur ska man kunna vänta till nästa del?

Ja, min första Nora Roberts blev en positiv upplevelse och jag är definitivt sugen på att läsa mer av henne. Jag har ju flera olästa böcker här hemma.

Nothing like the movies av Lynn Painter

Efter att ha läst första delen Better than the movies kastade jag mig över den här boken som är uppföljaren. Jag ville få fortsätta hänga med Liz och Wes.

I den här boken hoppar vi fram några månader och de är inte längre ihop. Jag ska inte avslöja mer om varför, men det här var stundtals väldigt sorglig läsning. Det har hänt en massa livsomvälvande saker i deras liv sedan förra boken, saker som har gjort att de inte längre är tillsammans. Men känslorna mellan dem är kvar och Wes bestämmer sig för att göra allt han kan för att vinna tillbaka Liz.

Förra boken bjöd på mycket humor och det gör även den här till viss del, men det är mer dämpat pga den sorg och det stora allvar som också tar plats. Jag tycker så mycket om både Wes och Liz och det var faktiskt hjärtskärande att läsa om deras break up. Det är den där romantikern i mig som hejar på kärlekspar och vill att de ska få sitt happily ever after. Den här gången får Wes ta större plats än Liz och jag gillar att få lära känna honom mer, att få se världen ur hans ögon.

Jag har blivit så förtjust i Lynn Painters sätt att skriva, att så fort jag hade läst ut den här i helgen påbörjade jag ännu en bok av henne. Hennes böcker är precis sådär härligt underhållande, med en blandning av romantik, vänskap, humor och allvar. Exakt vad jag vill läsa just nu, eller snarare lyssna på för boken jag påbörjade har jag inte hemma. Halvvägs igenom även den och gillar mycket. En ny favoritförfattare!

Den här boken finns översatt om man föredrar att läsa på svenska.

The Do-over av Lynn Painter

Tänk dig att varje gång du vaknar upp är det den 14 februari, dag efter dag utan att det slår över till nytt datum. Så är det i den här boken, ungefär som filmen ”Måndag hela veckan”. Stackars Emilie tvingas genomlida tidernas värsta Alla hjärtans dag – om och om igen.

Hon kraschar bilen, ser sin kille vara otrogen, blir av med ett viktigt uppdrag m.m. Elände efter elände drabbar henne denna dag och när hon slutligen åker hem till sin farmor för tröst och somnar där – vaknar hon sedan upp i sin egen säng och får uppleva allt elände ännu en gång. Hon inser att hon måste göra något för att komma ur denna tidsloop så hon testar lite olika vägar varje dag för att se om det kan hjälpa.

Jag läste ju nyligen två andra böcker av Lynn Painter och är så förtjust i hennes rappa dialoger, humor och härliga karaktärer. Det är härligt underhållande romcom, som bjuder på njutläsning från början till slut och jag älskar det. Jag har skrattat högt så många gånger och det är något befriande med att just få skratta när man lyssnar på en bok.

Ibland vill jag bara få bli underhållen och njuta av att försvinna in i en värld av humor och romantik med ett stråk av allvar. En sådan där riktigt härlig må bra-bok som lämnar efter sig en positiv känsla i kroppen. Det här var precis en sådan bok.

Jag tror inte boken har blivit översatt till svenska än, men den kanske blir?

Vykort från en mördare av Mattias Edvardsson

Det här är den efterlängtade uppföljaren i serien ”Brottsplats Söderslätt”. Jag tyckte mycket om första delen Gravglänta men den här delen är faktiskt ÄNNU bättre. Jag hade tänkt avnjuta den långsamt för att få den att räcka länge, men i stället fann jag mig hetsläsa i ivern att få veta hur det skulle sluta. Så vips, var den utläst i ett huj. 😅

Förra boken slutade med en riktig cliffhanger och nu får vi följa fortsättningen på det, utan att spoila handlingen mer än så. Gunni är så klart tillbaka, och vi får lära känna henne ännu mer, något jag tycker är fördelen med serier. Jag gillar att få lära känna karaktärer mer på djupet, att få hänga med dem i flera böcker.

Mattias Edvardsson skriver aldrig onödigt våld, utan det här är mer långsamt uppbyggd, psykologisk spänning. Han är skicklig på att teckna starka karaktärer och att skildra relationer mellan människor, både fina och de skaviga. Det är spännande läsning samtidigt som jag också blir berörd av flera delar.

Det enda felet med den här boken är att den blev för snabbt utläst för nu måste jag ju vänta ett helt år på nästa del. Den här boken var verkligen en bladvändare utan dess like. Välskriven, spännande och fängslande läsning.

Nästa vecka ska jag få prata med Mattias i en livesändning om den här boken och det ser jag fram emot.

Carrie Soto is back av Taylor Jenkins Reid

Jag har läst flera av Taylor Jenkins Reids böcker och även om jag inte har älskat alla är det något med hennes sätt att skriva som lockar. Hon skapar karaktärer och världar som man sugs in i, och det är nästan svårt att förstå att det skulle vara fiktivt. Karaktärer dyker upp i flera böcker och i den här boken läser huvudpersonen en bok av Taylor Jenkins Reid. Det är briljant! Det är precis sådana detaljer som gör att hon är en av mina favoritförfattare.

Den här boken fick jag dock kämpa med. Jag har läst i den under flera månader, lite då och då, utan att riktigt falla för den. Det var aldrig något alternativ att sluta läsa för det är ändå Taylor Jenkins Reid och jag vill läsa alla hennes böcker.

Att jag hade svårt för boken är tennisen. Åh så mycket tennis det är i boken! 😴 Inget konstigt med det för Carrie Soto är ju en f.d. tennismästare som ska försöka ta sig tillbaka till toppen. Jag avskyr sport vilket kan härledas till min barndom, men det behöver vi inte gå in på här. Jag fick verkligen kämpa med att ta mig igenom alla ingående tennismatcher. Sååå tråkigt. Alldeles för mycket och alldeles för ingående för min smak.

Det här är den bok av TJR som jag tyckt minst om. Den blev dock bättre i slutet och jag gillade verkligen hur allt knöts ihop. Nu funderar jag på om nästa bok av henne ska bli just den som Carrie Soto läser – Daisy Jones & the six.

Jag har sett så många som verkligen älskar den här boken så blir du sugen, ge den en chans. Den finns även översatt till svenska.

Flykten av Jane Harper

Det här är den tredje delen i serien om Aaron Falk, även om den kan läsas fristående. De förra delarna minns jag som lite mörkare och mer brutala, men den här kändes annorlunda.

Inledningsvis gick läsningen lite segt. Det var många karaktärer som presenterades och jag hade först svårt att hålla isär vem som var vem. Jag lät därför boken vila ett tag innan jag plockade upp den igen och vid andra försöket gick det bättre.

Boken utspelas i Australien, ett favoritland för min del, och jag blir löjligt glad när platser jag har besökt nämns. Som t.ex. underbara Glenelg Beach. Det är dock främst i Maralee vi befinner oss i boken, bland böljande vinodlingar och där en vinfestival förvandlas till en katastrof när en nybliven mamma försvinner. Kvar på festivalen finns barnvagnen med dottern Zoe, men ingen säger sig ha sett hennes mamma Kim lämna området. Var är hon och vad hände egentligen den kvällen? Hon är inte den enda personen som har försvunnit under åren. Har de två fallen någon koppling? Ett år senare kommer Aaron Falk till platsen och pusselbitar läggs långsamt på plats.

Der här är en lågmäld, psykologisk spänningsroman där allt får ta sin tid. Miljöbeskrivningar och relationer mellan karaktärer får stor plats och det är inte förrän alldeles i slutet man som läsare får hela bilden klar för sig vad som egentligen hände. Det kanske inte är särskilt oförutsägbart men jag gillar när spänningsromaner inte avslutas med buller och bång. Jag uppskattar när den långsamt uppbyggda spänningen får fortsätta hela vägen fram.

Det var trevligt att få stifta bekantskap med Jane Harper igen och jag vill definitivt läsa mer av henne, även de böcker hon har skrivit som inte handlar om Aaron Falk.

Sommarminnen av Sarah Morgan

Sarah Morgans böcker brukar bjuda på underhållande och mysig läsning med miljöbeskrivningar som lockar till resa. I den här boken finns en helt underbart hus i Cape Cod, precis vid stranden, och där hade jag gärna spenderat min semester.

Även om boken var underhållande blev det tyvärr ingen favorit för mig. Jag tycker att kärleksparet är problemet här, deras kärlek känns inte realistisk och det blir för mycket för fort. De går från ingenting till att säga jag älskar dig så fort de blir tillsammans. Det funkade inte alls för mig. Jag ÄLSKAR att läsa om kärlek men jag vill se det spraka mellan paret, känna hur känslorna börja gro och följa vägen fram till att de blir ett par. Det gör det inte den här boken och det är därför mina känslor för den blir svala. Jag hade helt enkelt velat ha mer.

Så – ingen favorit för mig men jag blev väldigt förtjust i 75-åriga Cecilia Lapthorne. För min del hade hon gärna fått ta ännu större plats i boken.

Lästa böcker i juli

Juli blev min hittills bästa läsmånad och det kan jag tacka semestern för. Vi har varit bortresta nästan två veckor den här månaden, men resten av tiden har jag varit hemma och läst massor. En bok per dag har det blivit den senaste veckan. Jag har till min glädje även kunnat lyssna på ljudbok igen så jag har växlat mycket mellan att läsa och lyssna.

Jag har läst flera bra böcker men några har fångat mig lite extra. Min stora favorit Lisa Jewell levererade riktigt bra spänning i ”Don’t let him in” som jag köpte i New York. En av hennes bästa! Holly Jacksons första bok för vuxna ”Inte död riktigt än” var en härligt underhållande bladvändare som jag inhalerade. Underhållande och med mycket humor var även Lynn Painters ”Better than the movies” som jag läste med ett konstant leende på läpparna. Och avslutningsvis – mystiska, mytiska och spännande ”The Sirens” av Emilia Hart vars slut verkligen fick mig på fall.

⭐️ Don’t let him in av Lisa Jewell
⭐️ Inte död riktigt än av Holly Jackson
⭐️ Kom ihåg mig av Abby Jimenez
⭐️ Vem ser du i spegeln? av Niklas Lindkvist
⭐️ Helt naturligt att falla för dig av Annelie Mannerström
⭐️ Sommarminnen av Sarah Morgan
⭐️ Bara grannar av Maria-Therése Brandberg
⭐️ Tidstråden av Anne-Carin Klinge Sporrong
⭐️ Skam av Ann-Helén Laestadius
⭐️ Gravglänta av Mattias Edvardsson
⭐️ Hur blir det med kärleken? av Annika och Jessika Devert
⭐️ Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson
⭐️ Sommarparadiset av Anna Alemo
⭐️ Lär mig säga Kalimera av Cecilia Ekhem
⭐️ The Sirens av Emilia Hart
⭐️ Better than the movies av Lynn Painter
⭐️ Flykten av Jane Harper

Så otroligt härligt att få vara hemma och bara plöja böcker. För min del hade gärna semestern fått fortsätta hela augusti också. 😎

Better than the movies av Lynn Painter

Det här var alldeles ljuvlig läsning – rolig, romantisk och en helt perfekt romantisk komedi. Ren njutläsning från början till slut.

I boken möter vi Liz som älskar att titta på romantiska komedier, något som hon brukade göra med sin numera bortgångna mamma. Hon drömmer om sitt happily ever after och när hennes barndomskärlek Michael flyttar tillbaka hoppas hon på att han ska välja henne som sin prom date. Till sin hjälp tar hon grannen Wes, denna retsamma och urjobbiga kille, men som känner Michael och som lovar att hjälpa Liz på vägen till en potentiell prom date. Wes belöning ska bli parkeringsplatsen utanför deras hus som de alltid tävlar om.

Åh, man fattar ju precis hur allt kommer att utvecklas i den här berättelsen. Liz får upp ögonen för Wes i stället och jag som läsare blir helt kär i honom. Han är rolig, omtänksam och ljuvligt retfull. Jag har verkligen skrattat under läsningen av deras roliga dialoger.

Det här var exakt vad jag ville läsa just nu. Det är så härligt att få svepas med i en romantisk komedi, att få skratta högt och trivas med både karaktärer och själva storyn. Jag kan också känna igen mig i Liz sorg efter sin mamma, det där med att vissa stadier i ens liv kan ingen ersätta en mamma.

Jag lyssnade på en del av boken och inläsaren var så himla bra, läste med inlevelse och gav en extra dimension till berättelsen.

Jag har även författarens Nothing like the movies i bokhyllan här hemma, och den vill jag läsa väldigt snart.

Boken finns översatt till svenska om du blir sugen på att läsa men hellre läser på just svenska.

Bara grannar av Maria-Therése Brandberg

Den här boken gillade jag verkligen. En riktigt härlig enemies to lovers som bjöd på både humor och allvar.

Jag har ju återupptäckt genren romance till min stora glädje. Jag vet inte hur det ens kom sig att jag slutade läsa romance. Det var absolut inget medvetet val utan det bara blev så att jag inte sökte upp böcker i genren. Jag har dessutom gått från att tycka att romance gör sig bäst utan hetta till att tycka att det gärna får hetta till – bara det blir en naturlig uppbyggnad i berättelsen och inte kommer som en chock.

Den här boken bjuder på mycket hetta 🌶️ och redan från början förstår man att det kommer att spraka mellan sidorna. Först är Alice och Evan bara grannar och kollegor, men under berättelsens gång växer känslorna fram. Jag gillar både Alice och Evan som båda kommer med sina utmaningar.

Detta är en modern, het romance med väldigt fina karaktärer som jag tyckte mycket om att följa. Det är humoristisk, underhållande och känslosam läsning med en allvarlig underton. Det handlar om att stå upp för sig själv och att följa sina drömmar och sitt hjärta – att inte alltid göra vad alla andra vill.

Det är första delen i en serie och jag ser fram emot att läsa fortsättningen.

The Sirens av Emilia Hart

Det här är definitivt den vackraste bok jag äger med sina magiskt vackra sprayed edges. Jag blev så glad när jag hittade denna på vår NY-resa – signerad dessutom! Nu efter att ha läst kan jag också säga att innehållet är minst lika magiskt. Vilken berättelse! Jag är helt golvad.

Boken utspelar sig under tre olika tider: 2019, 1999 och 1800. Under 2019 möter vi Lucy som åker hem till sin syster Jess för att söka hennes hjälp. Lucy har gått i sömnen och attackerat sitt ex, efter att ha drömt konstiga drömmar som ständigt återkommer. Men när hon anländer är Jess försvunnen. I väntan på hennes återkomst läser hon Jess dagbok från tonåren och i den får hon lära känna systern på ett sätt hon aldrig tidigare gjort.

Där Jess bor har flera personer mystiskt försvunnit. På samma plats sjönk på 1800-talet ett fartyg med fångar från Irland, endast kvinnor, och platsen har ett mytiskt skimmer som har lockat till många berättelser.

Det är spännande, mystiskt och samtidigt en gripande berättelse om systerskap, familj och drömmar. Havet har en framträdande roll i berättelsen och när pusselbitarna läggs bjuds vi på en otrolig historia som går rakt in i hjärtat. Jag lyssnade delvis på boken och den är inläst med australiensisk engelska när det gäller Jess och Lucy samt irländsk när det gäller 1800-talets Mary och Eliza. Det var underbart att lyssna på! Kan varmt rekommendera att lyssna för ännu en dimension.

Jag hoppas verkligen boken släpps på svenska för detta är en så fantastisk bok. Om man gillade författarens förra bok ”Kvinnorna på Weyward Cottage” lär man gilla även denna. En av årets bästa böcker för min del.