Dolly all the time av Annabel Monaghan

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. Jag lyssnade på den, och jag såg till att ha saker att göra för att få lyssna vidare. Fina karaktärer som satte sig i hjärtat, tillsammans med en kärlekshistoria som jag hejade på, gjorde detta till en riktig favorit.

Dolly Brick tar hand om allt och alla, men glömmer ofta bort sig själv. När hennes lillebror fick en hjärnskada efter en bilolycka, lämnade mamman dem och det blev Dolly som tog hand om familjen. Nu är Dolly 39 år och ensamstående mamma till en tonårig son. Hon bor i Boston men kommer hem till Whitfield varje sommar för att hjälpa till. Det ligger så i hennes natur att hjälpa till att när hon ser Stewart Whitfield med punktering, och dessutom i hetluften pga ett väldigt offentligt uppbrott från sin fästmö, erbjuder hon sig att hjälpa honom. Deras samtal leder till att han föreslår att hon ska vara hans låtsas-flickvän för att han ska ro en affär i land. Deras fejk dejtande leder dock till känslor, men frågan är om hon för en gångs skull kan våga be om och hoppas på något bara för sin egen skull?

Det här är både roligt och sorgligt, romantiskt och med en hel del svärta. Jag kände så starkt med flera av karaktärerna, eller nä, ALLA karaktärerna. Dolly, Stewart, hennes son, pappan och hennes lillebror. Alla fick mitt hjärta att klappa. Dessutom förpackat i härlig sommarmiljö – kan det bli bättre än så? 

Jag ville inte att den här boken skulle ta slut, och nu är jag nyfiken på att läsa mer av den här författaren. Det känns som om jag har missat en riktigt bra romance-författare. 

Korrespondensen av Virginia Evans

En bok som bara består av brev, hur intressant kan det vara egentligen? Mycket intressant, skulle det visa sig. Jag som brukar tycka att brev i böcker är tråkigt och stoppar upp drivet, läste den här boken med stor behållning. 

Boken består som sagt helt och hållet av brev, skrivna av eller till den nu 73-åriga Sybil Van Antwerp. Hon skriver brev varje dag, till familj och vänner men också till favoritförfattare och andra. Det finns också ett icke skickat brev till en okänd mottagare, det svåraste brevet av dem alla att skriva.

Genom breven får vi lära känna Sybil och människorna omkring henne. Hon har gått igenom en hel del svårigheter i livet och jag blev så berörd av hennes livsöde. Till en början framstod hon som en rätt hård och sluten person, men allt eftersom jag lärde känna henne insåg jag att hon byggt upp murar för att skydda sig. 

Jag bokcirklade om den här boken med vänner och det är en väldigt bra bok att samtala kring. Vi pratade både om upplägget i form av brev, men också vissa saker som framkom i breven och Sybils reaktion på dem. Som läsare håller man inte alltid med om Sybils val, och hon är inte alltid sympatisk, men det gör boken bara bättre. Det är en annorlunda, originell och tänkvärd bok om livsval, hemligheter och förlåtelse som både berör och griper tag. Sybil är en karaktär som stannar kvar i tankarna.

Jag kan förstå att den här boken vann årets Women’s Prize for Fiction. Vill verkligen varmt rekommendera att läsa! 

You & me and You & me and You & me av Josie Lloyd och Emlyn Rees

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. En bok som fick mig att tänka till samtidigt som jag njöt av en underhållande och intressant berättelse. Jag hoppas att något förlag översätter den till svenska!

Jules och Adam är i femtioårsåldern och funderar en hel kring hur livet blev och det som inte blev. Deras barn är 21 och 24 år men bor fortfarande hemma. Ekonomin är inte den bästa och det är nog det som gnager mest, för Adam tackade nej till ett förslag för många år sedan som gjorde hans vän till miljonär. Medan vännen kör en Ferrari bor Adam i sitt gamla barndomshem, där inte ens köksmaskinerna är utbytta. Så en dag snubblar han över en tidsmaskin som visar sig finnas i deras skjul. Genom gamla kassettband i en bandspelare kan han ta sig tillbaka till just den tid då han fick nämnda kassettband. Han visar Jules och de turas om att resa tillbaka i tiden. De har bara en regel – de får inte ändra något i dåtiden. Det visar sig dock vara svårt är att besöka sina yngre jag utan att ändra något.

Jag slukade verkligen den här boken. Det var lika intressant att följa dem i nutid som i dåtid. De besöker sig själva när de precis träffades, när barnen var små, under semestrar, i vardagen. Det är intressant det där med hur vissa val visar sig få stora konsekvenser. Ett ja eller nej kan påverka resten av livet, en händelse kan sätta sådana spår att man väljer en annan väg, någons kommentar kan kicka igång en tankekedja som leder till en ny händelse. Små till synes obetydliga val kan göra hela skillnaden. Så otroligt intressant och tankeväckande. Det går inte att låta bli att fundera över sina egna livsval och vad som har format livet som det ser ut just nu.

Och spana in hur vacker boken är under omslaget! Jag tillhör ju kassettbandsgenerationen och kunde läsa med en känsla av nostalgi över dessa blandband man spelade in.

Jag kan varmt rekommendera att läsa den här boken och jag håller som sagt tummarna att något svenskt förlag översätter den. Jag vill definitivt läsa mer av paret som skrivit boken, för de har skrivit fler böcker – både var för sig och gemensamt.

Titeln med trippla You & me and You & me and You & me får sin förklaring i boken.

Salta pärlor av Katarina och Niklas Ekstedt

Det här var verkligen härlig bladvändar-läsning. Jag fullkomligt sögs in i den här berättelsen och världen som målades upp. Vilken fantastisk berättelse!

Vi möter journalisten Desiree Swahn som får i uppdrag att skriva ett personporträtt av den legendariska stjärnkocken Pierre Bernard. Hennes skilsmässa lämnade henne både barskrapad och stukad. Hon tackar motvilligt ja till uppdraget, men intervjun kommer att få oväntade vändningar. Pierre Bernard berättar om sina stora framgångar inom restaurangbranschen men han ger också en berättelse om kärlek. 

I nutid får vi följa intervjun och Desirees liv och i dåtid får vi följa Pierres smått episka berättelse. Det är storslagna matminnen blandat med historiska händelser, kärlek, sorg och drama. Vilket livsöde! Jag uppskattade väldigt mycket de invävda historiska händelserna, som t.ex. bröllopet mellan Charles och Diana, som gjorde berättelsen extra intressant.

Den här boken bjöd verkligen på en härlig läsupplevelse. Det är känslosam, medryckande och samtidigt både intressant och lärorik läsning. En historisk matroman som får smaklökarna att vattnas. Vill verkligen varmt rekommendera att läsa! 

Under samma sol av Cassandra Brunstedt

Det här är en hett efterlängtad bok. Det är en fristående uppföljare till smått magiska ”Mellan himmel och här” som jag först läste om och sedan kastade jag mig ivrigt över fortsättningen.

Det kan vara läskigt med en uppföljare till en favoritbok, men den här är minst lika bra. Cassandra har ett så träffsäkert språk och jag kommer på mig själv med att flera gånger läsa om vackra formuleringar. Hon fångar stämningen och känslorna så fint, samtidigt som hon får det att vattnas i munnen när hon beskriver maten. Jag är där på plats, sitter bredvid karaktärerna och både känner och ser allt. Framför allt lever jag mig så starkt in i deras känslor.

Det här är en så oerhört fin skildring av sorg, hur det känns att förlora en mamma. Hur man lätt tappar fotfästet och famlar i den nya tillvaron när ens stora trygghet i livet är borta. Hur man först faller innan man sakta tar sig uppåt igen och hur krokig vägen dit kan vara.

Jag har läst alla Cassandras böcker och har lärt mig att med hennes böcker kommer också en stor portion livsvisdom. Jag känner mig alltid lite mer uppfylld och klokare efter att ha läst något av henne. Hon väver in livsråd i sin berättelse, ibland i form av begrepp som jag bär med mig, som t.ex. synkronicitet och kvantintrassling. Jag älskar hur hon får mig att tänka till lite extra.

Dessa två böcker har parkerat sig i mitt hjärta. Underbara, gripande och berörande läsupplevelser som jag bär med mig och som jag säkert kommer att läsa om fler gånger. Missa inte dessa läspärlor!

Mellan himmel och här av Cassandra Brunstedt

Det här är en omläsning av denna helt fantastiska bok. Dels för att ha den aktuell i minnet eftersom Cassandra och jag skulle ha en livesändning, och dels för att jag ville läsa den igen innan jag läste uppföljaren. Men också för att detta är en bok jag faktiskt behövde läsa just nu.

I den här boken samspelar liv och död sida vid sida. Det är många tankar och reflektioner kring livet vi lever och har levt, men också vad som händer efter döden. Det är så mycket klokhet och visdom och jag kände så stort behov att läsa boken just nu när jag själv går igenom sorg. Jag har gått igenom mycket sorg i livet. Jag förlorade både min mamma och bror i unga år och mina tankar kring döden och livet har alltid varit många.

Det var något tröstande i att läsa, trots att jag redan läst boken tidigare. Eller kanske var det just därför? Den här gången visste jag handlingen och kunde sjunka djupare in i tankarna och känslan.

Jag brukar sällan läsa om böcker men jag är så glad att jag valde att göra det med den här boken. Den var precis så underbar, varm och tankeväckande som första gången jag läste. En stark och väldigt gripande läsupplevelse. En klar favoritbok. 🩷

Slutartid av Maja Lunde

Åh, fantastiska Maja Lunde. Som hon får mig som läsare att tänka till, att fundera både över vad jag läser och berättelsens betydelse. Det är intressant, tankeväckande och samtidigt rätt skrämmande läsning. För vad händer med oss om tiden plötsligt upphör?

Det är vad som händer i den här boken. Tiden upphör, vilket gör att ingen varken dör eller åldras. Det kan låta positivt, men det betyder också att inga barn föds. Gravida kvinnor går över tiden, fortsätter vara gravida utan att veta om det någonsin kommer att bli en födsel. Är det ett virus? Är det något människan har gjort? För samtidigt fortsätter naturen som vanligt. Det är bara människan som drabbas.

Vi får följa flera olika personer som alla är på olika plats i livet. En har fått en dödsdom som nu pausas, en är pensionär, en ska få barn, en jobbar på begravningsbyrå. Särskilt berörande är paret som väntar barn, kanske för att deras liv ligger mig själv närmast. Det är intressant att få följa karaktärernas reaktioner och hur de väljer att tillbringa tiden. Hur hade man själv reagerat?

Det är en rätt tunn bok, men med ett stort innehåll. Det är en bra bok att bokcirkla om för det finns massor att diskutera kring både ämnet och boken i sig. En snyggt skildrad berättelse som väcker tankar kring människans plats på jorden. Rekommenderas!

Vår första kväll av Abby Jimenez

Vilken läspärla det här är! Jag har läst alla Abby Jimenez böcker och det här är min nya favorit av henne. Jag fick förhandsläsa och blev totalt uppslukad av den här helt fantastiska boken. Så berörande, stark och fin berättelse. Och hunden! Åh! Hon har alltid med hundar i sina böcker men den här hunden var i en klass för sig.

I den här boken får vi möta Larissa och Chris. De träffades första gången vid en konsert då hon valde att åka hem med Mike, Chris bästa vän, och nu är de ett par. Larissa och Chris umgås som vänner och av en händelse delar de även vårdnaden av en hund. Det enda Chris vill är att Larissa ska vara lycklig, så han står bredvid och gör allt för henne samtidigt som hjärtat nästan går sönder. Hon kan aldrig bli något annat än hans vän, hans kärlek till henne är förbjuden.

Abby Jimenez brukar alltid bjuda på roliga, smarta och berörande berättelser som också innehåller en hel del svärta. I den här boken var det Larissa som stod för en stor del av svärtan och SOM jag hejade på henne, att hon skulle lyckas i livet och få sin dröm uppfylld. Vilken kämpe. Och Chis – underbara, fina Chris som gör allt för henne. Jag blev helt kär i honom. Abby Jimenez lyckas alltid porträttera äkta, varma och relaterbara karaktärer som känns som vänner. 

Jag älskade verkligen den här boken. Det handlar om förbuden kärlek, att våga drömma, lojalitet, vänskap och om att stå upp för sig själv. Det var verkligen en känslokavalkad under läsningen och jag slets mellan hopp och humor enda stunden för att få hjärtat krossat i nästa. Jag har nog aldrig hejat så starkt på ett kärlekspar tidigare, trots att det innebar att svika en bästa vän. 

Har du inte läst något av Abby Jimenez tidigare är det här ditt tecken att göra det. Välskriven romance som bjuder på både humor och svärta. 

Allt som återstår av Virginie Grimaldi

Åh, vilken fin läsupplevelse den här boken bjöd på. Ju mer jag läste, desto mer förälskad blev jag i bokens berättelse och dess karaktärer. Jag är väldigt förtjust i den här typen av bok, som handlar om livet och hur vårt bagage formar oss som individer.

Boken utspelar sig i Paris och vi får möta tre lite kantstötta individer. Leanne som precis blivit änka och som kämpar både med sorg och ekonomi. Den unge Theo som haft en tuff start i livet och som beslutsamt försöker skapa sig ett eget liv och hem. Och så är det Iris som har lämnat sitt gamla liv för att bygga upp både sig själv och ett nytt liv. När de tre möts skapas vänskap över generationsgränserna och deras gemenskap läker gamla sår.

Jag älskar hur berättelsen sakta vävs fram, i korta nedslag i deras gamla liv men också i form av reaktioner och handlingar i det nya. Deras bagage ser olika ut, och särskilt Theos livsöde letar sig in i hjärtat. Vid ett tillfälle svämmar mina tårar över för honom.

Det är en lika delar sorglig som hoppfull berättelse, skriven på ett så oerhört vackert språk. Ibland med humor, och det är så fint hur sorg och glädje samsas sida vid sida. 

Jag hade hört så mycket gott om den här boken innan jag började läsa och mina höga förväntningar infriades med råge. En underbar bok! Så varm, berörande och härlig läsning. Vill verkligen varmt rekommendera att läsa och själv blir jag nyfiken på att läsa mer av författaren framöver.

Hamnet av Maggie O’Farrell

Så har jag äntligen fått läsa denna ljuvliga läsupplevelse till bok. Jag har gjort försök tidigare, men boken har vägrat släppa in mig. Jag har knackat på dörren, gläntat på den men genast blivit utslängd. Boken fick följa med mig på min resa, i hopp om att nu var den rätta tiden. Och plötsligt blev jag inte bara insläppt, jag omhuldades och fick ta plats inne i berättelsen, sida vid sida med karaktärerna. Vilken läsupplevelse denna bok bjöd på!

Jag vet inte hur mycket som behöver sägas om själva handlingen, men det jag fascineras mest av är språket. Vilket otroligt vackert språk. Jag fick flera gånger stanna upp och läsa om vissa stycken för att kunna njuta av det en gång till. Det intressanta är att det var just språket som blev min motståndare de första gångerna jag försökte läsa boken. Jag tyckte att det var stelt och pretentiöst, så det var så konstigt att jag nu i stället njöt av språket och tyckte att det var den största behållningen i boken. Ja, det är ju det där med att läsa rätt bok vid rätt tidpunkt.

Den här boken skulle göra sig bra att bokcirkla om för det finns så mycket i både story och upplägg som vore kul att diskutera. Som att William Shakespeare faktiskt aldrig nämns vid namn i boken, trots att han är en av huvudpersonerna? Väldigt intressant. 

Det är en sorglig, gripande och medryckande berättelse och jag kände så otroligt starkt med karaktärerna. Tyvärr verkar jag ha tappat min förmåga att gråta till en bok, annars älskar jag när en bok får tårarna att flöda. Inga tårar, men berättelsen tog definitivt plats i hjärtat och karaktärerna har funnits i mina tankar sedan läsningen. Nu ser jag fram emot att se filmatiseringen samt att läsa fler böcker av författaren. 

Glashjärtan av Colleen Hoover

Aj, mitt hjärta. Titeln ”Glashjärtan” stämmer även bra in på min känsla av att läsa boken. Redan inledningen på boken var fullkomligt hjärtskärande och jag funderade först på om jag verkligen skulle orka läsa. Som tur var fortsatte jag, och belönades med en gripande och mycket känslosam berättelse med två så otroligt fina karaktärer.

Utan att spoila något är en av huvudpersonerna Beyah, som har haft en minst sagt tuff uppväxt. Två månader innan hon ska börja college sker något fruktansvärt och hon tvingas tillbringa sommaren i Texas med en pappa hon knappt känner. Där lär hon känna Samson som bor granne, och trots deras olika bakgrunder dras de till varandra. Båda två ska dock flytta till hösten och de kommer överens om att det bara kan vara en semesterflirt.

Alltså den här boken. Jag fullkomligt inhalerade den under en dag för den var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Jag kände så starkt för Beyah och Samson, deras berättelse gick verkligen rakt in i hjärtat.

Just nu känner jag att jag behöver den här sortens böcker med stora känslor, starka kärlekshistorier och att bara få svepas med. Jag har ju dissat Colleen Hoover totalt efter att ha läst två böcker som jag inte alls gillade. Nu inser jag att hon även skriver sådana här känslostormande böcker och jag vill plöja igenom hela hennes författarskap. Jag funderar på vilken av hennes böcker jag ska ta mig an härnäst?

Mitt löfte till dig av Caroline Säfstrand

Caroline Säfstrand är en av mina absoluta favoritförfattare men trots det har det dröjt tills nu för mig att läsa hennes senaste bok. Jag har kämpat med läsglädjen och har inte vågat läsa den av rädsla att förstöra min läsupplevelse. Men nu var det dags, och jag kunde ännu en gång njuta av en fantastiskt fint berättad historia. 

Det här är den tredje och avslutande delen i serien om människorna på ön Ven. Den här serien har verkligen gjort mig nyfiken på att besöka Ven och kanske att det lyckas bli av i år? 

Caroline Säfstrand har en osviklig förmåga att teckna varma, äkta karaktärer vars livsöden berör och griper tag. Jag glömmer helt bort att det är en skönlitterär berättelse för jag är där på plats och följer i karaktärernas fotspår. Jag gillar hur hon balanserar det tunga med det lätta, hur karaktärerna får ta sig igenom svårigheter för att slutligen landa mjukt. 

Den här serien har bjudit på allt från hemligheter till vänskap, vackra miljöbeskrivningar och härliga karaktärer. Kan varmt rekommendera att läsa, men se till att läsa böckerna i ordning för bästa läsupplevelse. 

Yllans snillrika systrar av Malin Sturesson

Den här boken har stått på min läslista sedan den kom ut, och nu tog jag äntligen tag i att läsa den. Jag har hört så mycket gott om den och kan bara instämma i alla lovord. Jag har omväxlande läst och lyssnat och bokens innehåll och karaktärer gjorde att den inhalerades i ett nafs.

Boken utspelar sig i början av 1900-talet i Kristianstad. Vi möter Elin och Klara som båda jobbar i Skånska Yllefabriken, kallad Yllan. Klaras man har rest till Amerika och lämnat henne med tre små barn att försörja. Elin har genomgått svårigheter som fick henne att hastigt lämna förra anställningen. När deras kollega Märta plötsligt försvinner och sägs ha slutat börjar de undra vad som hänt. Det visar sig vara kopplat till fabriken och de måste agera för att inte fler ska ropa illa ut. Men hur sätter man sig upp mot ledningen när man inte har råd att förlora sitt jobb?

Det här är en historisk roman om kvinnors villkor. Att tvingas jobba under dåliga villkor när man samtidigt har barn som måste ha tillsyn. Att som kvinna bli utsatt och sedan få stå där med skammen och skulden. Det är flera gånger hjärtskärande läsning, men samtidigt hoppfullt då hela boken genomsyras av en medmänsklighet och stark vänskap.

Det är lärorik och intressant läsning om hur livet var på den tiden, med många tidstypiska detaljer om hur vardagen kunde se ut. Jag imponeras återigen av svunna tiders kvinnor – deras slit och kamp. Vilka livsöden!

Gillar man historiska romaner med fokus på kvinnohistoria bör man inte missa den här boken. Fina karaktärer som man tar till hjärtat och en både underhållande och intressant berättelse. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken.

Innan mörkret faller av Riley Sager

(En recension från 2025 som jag glömt att publicera)

Så har jag läst ännu en OTROLIGT spännande bladvändare som jag hetsläste i min iver att få svar på alla frågor. Jag sögs in i berättelsen från första sidan och sedan höll den mig i ett järngrepp hela vägen till slutet. Jag tog med den till jobbet för att kunna läsa ut den snabbt och läste varje ledig stund. Och jisses så läskig den stundtals var! Jag har haft konstanta rysningar i kroppen under läsningen och håren på armarna har stått spikrakt upp. Älskar när en läskig bok påverkar kroppsligt.

På omslaget syns ett hus som nästan ser ut att ha ögon och det är kring detta hus hela storyn cirkulerar. Maggie bodde i huset som 5-åring, tillsammans med sina föräldrar, men de bodde där bara i 20 dagar innan något så fasansfullt hände att de hastigt lämnade huset och aldrig återvände. När pappan dör ärver hon huset och bestämmer sig för att renovera och förhoppningsvis även få svar på alla sina funderingar. Pappan skrev boken ”Skräckens hus” om tiden de bodde där men Maggie tror inte på berättelserna om spöken och onda andar. Hon vill ta reda på vad som verkligen hände.

Vi följer berättelsen både i nutid via Maggie och hennes återkomst till huset, samt i dåtid via pappans bok. Det är krypande, kuslig spänning med oväntade vändningar och stundtals så läskigt att jag nästan glömde bort att andas. Puh! Jag gillade verkligen konceptet med en bok i boken, att få följa med i både dåtid och nutid.

Galet bra! Jag älskar den här sortens kuslig skräck blandat med spänning. En av årets bästa böcker för mig! Extra plus för otroligt snygg utformning som jag tycker bidrar till läsupplevelsen.

Att renovera ett hjärta av Elina Kangas

I dag släpps denna pärla till bok, en bok som bjöd på så otroligt fin läsning. Jag blev helt uppslukad av berättelsen från allra första början och trivdes så bra att få hänga med Amelia och Patrik.

När Amelia och Patrik tragiskt förlorar sin sextonåriga son hotar sorgen att bryta deras kärlek. Sorgen tar över allt. När de måste ta itu med försäljningen av Patriks släktgård utanför Jönköping väcks något inom dem. Väl på plats känns det inte alls självklart att de ska sälja och gården och dess omgivning, inklusive fina grannar, skänker tankar kring hopp om att kunna gå vidare i livet. Att tillsammans renovera gården och se den växa fram till något nytt tack vare deras händer ger dem chans att hitta tillbaka till varandra.

Det här är oerhört sorglig och gripande läsning, men det är samtidigt hoppfullt och vackert. Elina Kangas fångar verkligen den där fruktansvärda känslan av sorg och de där små sakerna som kan trigga igång den, men hon grottar aldrig ner sig i sorgen. Det finns alltid ett hopp och ett ljus genom hela berättelsen, vilket jag uppskattar. Jag tycker så mycket om både Amelia och Patrik som karaktärer och jag gillar att vi får bådas perspektiv. Deras sorg visas utåt på helt olika sätt och det är ju precis så det är. Två personer sörjer inte på samma sätt och det finns inget rätt eller fel i det.

Åh, vad jag tyckte om den här boken. Det var så fint att få följa deras gemensamma väg framåt, att återigen hitta fotfästet och kunna se glädje i livet. Det här är verkligen en bok som berörde mig och jag vill varmt rekommendera den.