Maj månads lästa böcker

Juni är här! Min favoritmånad! 😍 I juni fyller jag år, det är skolavslutning, midsommar och officiella starten på sommar. Kan liksom inte bli bättre än så. Så tack och hej maj – du var en fin läsmånad och du bjöd på många fina läsupplevelser

Bäst denna månad? Jag vill nämna ”Yesteryear” för att den var så otroligt annorlunda, en bok som fick mig att tänka till och som fortfarande lever kvar i tankarna. Min favorit Maja Lunde släppte ju också bok och ”Slutartid” är precis som ”Yesteryear” en bok som får tankarna att snurra – det gillar jag!

⭐️ Slutartid av Maja Lunde
⭐️ Out of office av Elisabeth Mellqvist
⭐️ Ett år till dig av Jenny Clevström
⭐️ Olivträdet av Lucinda Riley
⭐️ Min sämsta väninna av Malin Lundskog
⭐️ Daisy Darker av Alice Feeney
⭐️ Bodyguard av Katherine Center
⭐️ Yesteryear av Caro Claire Burke
⭐️ Sommardagar vid sjön av Sarah Morgan
⭐️ Allt var bättre förr av Maria Gustavsdotter
⭐️ Ett hem om det är gott av Mikaela Willmer
⭐️ Dagarna som följde av Mélissa da Costa
⭐️ Där havet glittrar av Louise Strömberg
⭐️ En vecka utan dig av Caroline Twamley

Nu hoppas jag på att även juni bjuder på fina läsupplevelser. Jag har inte semester förrän i juli, däremot jobbar jag inte så mycket extra nu i juni så jag borde få mycket lästid.

Augusti månads lästa böcker

Tack och hej säger jag till augusti och kollar över vad jag läste under månaden. Det är ju så roligt med statistik. Jag insåg dock när jag hade gjort min sammanställning att en bok hade glömts bort, så den får husera ensam på egen bild. Det gör å andra sidan inget för det är den bok jag gillat minst i år. 😅

Augusti var en bra läsmånad med flera bra böcker. Helt omöjligt att välja EN favorit då hela tre böcker fick mig att sucka lyckligt. ”Maybe in another life” av Taylor Jenkins Reid var så otroligt bra och jag kan inte sluta tänka på den. ”Hjortronmyren” av Ulrika Lagerlöf kommer också kvala in på Årets bästa-lista. Och så har vi ju så klart ”Gravglänta” av Mattias Edvardsson. Han levererar alltid bladvändare.

Augusti blev också en annorlunda läsmånad då jag läste hela fem manliga författare. Mycket ovanligt för mig som nästan uteslutande läser av kvinnor. Inget som är planerat, det råkar bara vara så.

⭐️Gravglänta av Mattias Edvardsson
⭐️Kapitlet Rachel av Caroline O’Donoghue
⭐️Där vildblommorna växer av Louise Strömberg
⭐️The Burnout av Sophie Kinsella
⭐️Sommardagar i kollektivet av Callum Bloodworth
⭐️Maybe in another life av Taylor Jenkins Reid
⭐️Tid för Lisbeth av Annelie Sylvan
⭐️Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf
⭐️Brittas arv av Eleonore Holmgren
⭐️Hitta hem av Eleonore Holmgren
⭐️Lilla Buddha söker lycka av Claus Mikosch
⭐️Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro
⭐️Tretton av Steve Cavanagh

Nu välkomnar jag september som innebär både premiär av Jönköpings bokvänner OCH bokmässa. Mycket bokigt den här månaden! 😍

Där vildblommorna växer av Louise Strömberg

Den här boken tyckte jag om. Jag har väntat lite med att läsa den, just för att jag kände att jag måste läsa den vid rätt tidpunkt. När jag nu läste den bjöds jag på en både tankeväckande och underhållande berättelse om svek, hopp och vänskap.

”Maya Björk har till synes allt man kan önska sig – ett prestigefyllt arbete på en framgångsrik startup, en partner hon älskat sedan studietiden och en livsstil i Stockholms innerstad som de flesta drömmer om. Men på mindre än en sekund tas allt ifrån henne.

När Maya tror att livet håller på att ta slut, hamnar hon istället i den lilla skärgårdsorten Arkösund och påbörjar en resa som hon snart inser är den största av dem alla.”

Det är så lätt att tro väl om alla människor, att anpassa sig till andra och bara flyta med och glömma bort att man måste stanna upp ibland och se till att man inte glömmer bort sig själv i allt. Det är vad Maya råkar ut för. Hon kör på, förblindad av kärlek och framgång, och tappar bort sig själv och de som är viktiga någonstans på vägen. 

Jag kände så starkt för Maya och hejade på henne hela vägen. Blev arg på människor som gjorde henne illa och tacksam för de som ställde upp för henne.

Det här är tydligen första delen i en blivande serie och jag ser fram emot att få läsa mer. Arkösund låter som en så härlig plats och miljöbeskrivningarna gör att det låter som en plats jag skulle vilja besöka. Och jag hoppas att vi får återse flera av karaktärerna i kommande delar.

Kan varmt rekommendera den här boken. Underhållande läsning med en känslokavalkad som bjuder på skratt, ilska, glädje och sorg.