Mina första arktiska djur av Emma Jansson

Ännu en ljuvlig karamell till bok av Emma Jansson – den här gången med arktiska djur och även växter. 🐻‍❄️

Den här serien Upptäck naturen har kommit att bli min favorit och böckerna funkar lika bra att läsa även som vuxen. Vackra illustrationer och intressanta fakta har gjort att jag lärt mig mycket om både djur och växter under läsningen.

Om du har läst har du väl inte missat alla gömda äppelhalvor? På varje sida finns nämligen någonstans en gömd äppelhalva, ofta väldigt finurligt gömd. Varje gång vi får hem en ny bok börjar vi med att leta äpplen och först när vi har hittat alla kan vi gå tillbaka till början och läsa. En rolig detalj som barnet lär sig snabbt och som också tränar ögat.

I serien finns även pekböcker för de allra minsta, men det finns också pysselböcker och ett spel.

Har du en vetgirig och naturälskande liten bokälskare där hemma (eller i närheten) vill jag verkligen varmt rekommendera dessa böcker.

Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson

I går träffades vi återigen digitalt i bokcirkeln där vi läser klassiker. Till den här gången hade vi läst ”Hemsökelsen på Hill House” eller ”The Haunting of Hill House” som den heter på engelska. Boken kom 1959 och har kallats en av 1900-talets bästa spökromaner. Shirley Jackson anses vara en av världslitteraturens mest inflytelserika författare inom skräckgenren.

”I åttio år har Hill House överblickat den lilla hålan Hillsdale. Därifrån ser det ståtligt och välbyggt ut. Men det finns något »osunt« med huset. Någonting rör sig i det, går längs med dess golv, någonting omänskligt, skändligt – ont.Dr John Montague, en vetenskapsman som vill finna bevis för det övernaturligas existens, hyr det beryktade huset. Av tolv assistenter han velat få med sig anländer bara två: Eleanor Vance, en ung, tillbakadragen kvinna som flyr vardagen med sin handikappade mor, och Theodora, en excentrisk New York-konstnär. Med dem är också husets arvinge, Luke Sanderson, och på plats möter de husets förvaltare, paret Dudley, som vägrar vistas nära Hill House nattetid. Snart blir det klart för alla varför. Den som starkast påverkas är Eleanor. Som om huset ville henne något särskilt.”

Jag har växlat mellan att läsa och lyssna vilket också betyder att jag har växlat mellan svenska och engelska.

Det här är en spökbok där det handlar mer om det man INTE ser. När jag hade läst boken kände jag att jag hade velat läsa om vissa stycken igen för att kunna reflektera över vad som verkligen hände. Man vet liksom inte riktigt vem man ska lita på i boken, eller ens om man kan lita på att man själv faktiskt hänger med. Och det var just denna mind twister som jag gillade med boken. Märkligt att jag gillar att bli förvirrad av läsningen, men jo så är det nog faktiskt. Jag gillar när en bok får mig att tänka till, att fundera över det jag har läst och om jag verkligen förstod vad som hände.

Att boken är skriven på 50-talet märks knappt. Vid några tillfällen syns det, men annars skulle boken lika gärna kunna vara skriven nu. Vi diskuterade mycket kring de olika karaktärerna och deras relation till varandra, hur mycket de hann lära känna varandra under veckan i huset. Flera av karaktärerna är märkliga i sitt agerande vilket stärker den spökliga känslan. Och huset – ja, detta besynnerliga hus som byggdes på ett så udda sätt. Varför byggdes det ens så?

Åh, jag har fortfarande så många frågor efter att ha läst och det är en väldigt bra bok att just bokcirkla om. Vi gav boken 3:or och 4:or i betyg och vi tyckte olika om den beroende på om vi gillar den här typen av bok. Det blev en 4:a från mig. Jag gillade den mycket och funderar nu på om jag vågar se serien på Netflix. Boken var inte särskilt läskig, men det ska tydligen serien vara.

Kafé Pumpkin spice av Laurie Gilmore

Den här boken har verkligen synts överallt på bookstagram och jag blev så nyfiken på att läsa. Det ljuvliga omslaget lockade ögat, plus att jag fick sådana vibbar av min favoritserie Gilmore Girls. Tydligen är det också precis det som är meningen. Laurie Gilmore är ett taget namn och anspelningen på invånarna i Stars Hollow och Lukes café är medvetet. Och glad för det är jag!

”En gullig småstad, en grumsig bonde och en glad nyinflyttad caféägarinna, välkommen till Kafé Pumpkin Spice!

När Jeanies moster skänker henne det populära kaféet Pumpkin Spice ser Jeanie chansen att få en nystart och komma bort från sitt dödligt tråkiga skrivbordsjobb. Hon flyttar till Dream Harbor och kör igång!

Logan är en inåtvänd bonde som till varje pris undviker Dream Harbors skvaller. Men Jeanies ankomst i den lilla staden rubbar plötsligt hans invanda vardag. Jeanie är både sprudlande och irriterande – och på något oförklarligt sätt dras han till henne. Kan han verkligen motstå Jeanie och hennes fantastiska pumpkin spice-latte?”

Har man sett tv-serien går det inte att läsa boken utan att se seriens miljöer framför sig, trots att mycket faktiskt skiljer sig åt. För mig var det ren njutning att läsa och känna igen de där mötena invånarna har (varför har inte mitt lilla samhälle det?), alla knasiga invånare som lägger sig i allt och alla samt alla mysiga miljöer. Den där bokklubben hade jag gärna suttit med någon gång.

Det här är ju romance och handlingen kretsar kring Jeanie och Logan, och det är ju inte OM de till slut blir ihop utan snarare NÄR. Precis som en bra romance ska vara. En del romance är utan heta scener men här blir det hett som i en vedeldad pizzaugn vid några tillfällen, det ska man vara beredd på. Förr gillade jag inte det, men nu tycker jag att det är ok så länge det passar in i just den boken och här tycker jag att det gör det. Bra att vara medveten om att detta inte är en bok man spelar högt i bilen om man ska ha med sig passagerare. Det kanske beror på vilken passagerare det är iofs. 😉

Sammanfattningsvis så gillar jag den här boken. Jag älskar den lilla staden och alla invånare, alla anspelningar på Gilmore Girls samt Jeanie och Logan som par. Det är underhållande och mysig läsning som fick mig att skratta högt ibland. Det här är första delen i en serie och jag är definitivt sugen på att läsa mer.

Drömmen om ett annat liv av Alexandra Landegren

Tänk att göra sig av med i stort sett allt man äger, bosätta sig i en van och dra iväg? Det är precis vad Alexandra Landegren och hennes man har gjort och det här är berättelsen om tankarna som ledde dem dit.

Att bosätta sig i en van är inget beslut man tar över en natt. För Alexandras del snurrade livet på i allt snabbare takt och hon var nära att rusa rakt in i väggen. Tankarna började komma – varför var hon inte lyckligare när hon på pappret hade allt?

Vi får följa Alexandra under åren som ledde fram till beslutet att kliva av ekorrhjulet. Hon berättar om hur det är att leva vanlife, något som inte alltid bara är njutbart. Hon reflekterar kring att bli betraktad som lite konstig på grund av sitt livsval, att alltid känna att man måste försvara sig. Det finns också tankar kring ekonomi, hållbarhet, framtiden och om önskan att leva livet fullt ut och inte bara överleva.

Det är personligt skrivet och intressant läsning. Jag saknar foton men förstår också att det då hade blivit en helt annat bok att göra. För kanske 10 år sedan hade jag lockats att göra samma resa, men nu känner jag ingen som helst sådan önskan. Jag läser om Alexandras resa och hejar på henne, tänker att det är modigt att våga gå sin egen väg. Det finns så många ”måsten” som vi tror att livet ska innehålla men alla behöver inte följa samma väg.

Jag vill verkligen varmt rekommendera att läsa den här boken. Själv ser jag väldigt mycket fram emot att få samtala med Alexandra om den här boken när hon gästar Jönköpings bokvänner 30 november. Det blir kul!

Mini-monster Alla är olika, Mini-monster Tittut av Katarina Ekstedt och Millis Sarri

Den här serien tycker jag så mycket om! Dessa übergulliga monster som representerar allas olikheter och är så inkluderande. Jag blir så himla glad av dessa böcker, även om jag råkar vara några år äldre än den tänkta målgruppen. 😅

För ja, det är två sprillans nya böcker i serien. Det är fjärde delen i serien som riktar sig från ca 3 år och uppåt samt en bilderbok för de allra minsta bokälskarna.

I alla böcker är det hög igenkänning för förskolebarn, något vardagligt problem som monsterna ska lösa, och i slutet finns frågor att samtala kring. I just den här boken, med undertiteln ”alla är olika” handlar det om just olikheter och att dessa olikheter kan vara hjälpsamma vid flera tillfällen. Olikheter är bra.

I pekboken är det kurragömma och om man tittar riktigt noga på allra sista bilden kan man faktiskt se deras skuggor avslöja deras gömställen.

Vill varmt rekommendera hela den här otroligt fina serien. Min son är lite för stor för den här sortens böcker men vi läste tillsammans och han gillade dem mycket. Färgglada, stämningsfulla illustrationer och en inkluderande berättelse som det finns mycket att samtala kring.

Tillbaka till Hampstead av Eli Åhman Owetz

Jag har tidigare läst och tyckt mycket om den mysiga Söderbergasviten som Eli Åhman Owtez har skrivit. Det här är dock något helt annat och det blev oväntat tuff läsning för mig. 

”London, 1980. Pirrig av förväntan har Charlotte lämnat lilla Norrtälje för att bli au pair. Men drömmarna om en mysig familj, engelskstudier och det spännande Swinging London går i kras redan första veckan. Nitton år gammal och helt ensam i en främmande storstad hamnar hon i en omöjlig situation. Men så träffar hon Marie från Sundsvall. Och Cissi, punkaren från Småland. Och en kväll på puben The Holly Bush möter Charlotte en kille med blå arbetarjacka och glada ögon.

Fyrtio år senare får Charlotte ett arv och tar ett beslut. Hon ska resa tillbaka till London och tillbringa en höst i sitt älskade Hampstead. Kanske träffa några av människorna från förr? Vad hände med den fruktansvärda arbetsgivaren mrs Overton-Finch, Marie och med … ja, Charlotte tänker faktiskt börja sökandet på The Holly Bush.”

Charlotte hamnar som aupair hos en hemsk familj där mamman är så fruktansvärt elak, i både ord och handling. Hon är inte bara elak mot Charlotte, hon behandlar även sina två små barn illa. När jag började läsa var jag inställd på mysig läsning så det blev en krock i mitt huvud att mötas av detta. Jag fick sådan ångest att jag var tvungen att fråga en vän som läst om det kommer ordna sig för Charlotte? Att läsa om elakhet, och om barn som far illa, triggar något i mig. Dessutom kom en annan jobbig scen som gav mig magont – så första delen av den här boken var jobbig läsning för mig.

Min vän lugnade mig med att det ordnar sig, så jag kunde läsa vidare och så småningom blev läsningen mer njutfull. Jag tyckte mycket om den nutida berättelsen, att göra en återresa och leta upp människor som betytt mycket för en. Och jag tycker det var så fint hur de ställde upp för varandra i den dåtida berättelsen, att de verkligen hjälpte vänner i nöd. 

Jag är glad att jag läste vidare i boken och fick den fina delen med vänskap, spirande romantik och att godhet/snällhet alltid vinner till slut. 

Månadens läsning – oktober

Äntligen har läsglädjen kommit tillbaka! I oktober njöt jag av läsningen på ett sätt som jag inte har gjort månaderna innan. Så skönt att känna läsflow, att bara vilja läsa, läsa, läsa. 🥰

Noterar att hela fem av månadens lästa författare har ett z i sitt efternamn. Kul grej!

⭐️Dödens lustgård av Karolina Schützer
⭐️Alla himlens orglar av Cathrine Brunzell
⭐️I aska och säck av Urban Dahlberg
⭐️Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
⭐️Talmannens guide till svensk poesi av Andreas Norlén
⭐️En lustig historia av Emily Henry
⭐️Det perfekta paret av Elin Hilderbrand
⭐️Med varma hälsningar av Abby Jimenez
⭐️Darling av Helena Dahlgren
⭐️Det sista kapitlet av Åsa Hellberg
⭐️Till träden av Ella-Maria Nutti
⭐️Jul med bokcirkeln av Sarah Morgan
⭐️The Women av Kristin Hannah
⭐️Tillbaka till Hampstead av Eli Åhman Owetz
⭐️Domherrens sista sång av Marie-Louise Marc

Bäst den här månaden? Galet svårt att välja bara en då flera levererade på topp. Kristin Hannahs ”The Women” var fantastisk läsning men det var även Abby Jimenez ”Med varma hälsningar” som bjöd på hög igenkänning och värme. Jag skulle egentligen vilja nämna flera på listan, men det är väl att fuska redan att säga två. 😅

Nu vill jag bara fortsätta dyka in i läsningens härliga värld och jag hoppas på en lika fin läsmånad för november.

Domherrens sista sång av Marie-Louise Marc

Marie-Louise Marc har blivit en av mina favoritförfattare. Att läsa en bok av henne garanterar njutläsning, med varma karaktärer och en berättelse som berör. När jag började läsa den här boken hade jag höga förväntningar, och jag visste att jag skulle få allt jag önskat och lite till.

”Det här ska bli Margits bästa jul någonsin, det har hon bestämt. Hon är åttionio år och vill inte slösa bort sin tid på oväsentligheter. Men när en man vid namn Fredrik dyker upp i Storsjöhöjden några veckor före jul väcks oron bland hennes nära och kära. Och inte minst hos Margit själv.

Fredrik visar sig vara son till Kerstin, som en gång i tiden var Margits bästa vän. Hon försvann från den jämtländska idyllen så snabbt att ingen förstod vad som hände. Ryktena sa att det hade med en kärlekshistoria att göra. Medan Margit och Fredrik lär känna varandra förstår hon att hon måste få svaren på alla sina frågor innan det fjärde ljuset i adventsljusstaken tänds. Sedan kan den bästa julen få börja!”

Det här är den tredje delen i serien och det spelar ingen roll att man kan läsa den fristående för det vill man inte. Det här är en så underbar serie så att inte läsa de två första delarna vore som att lämna kvar de godaste bitarna i godispåsen. Det vill man ju inte!

Jag tänker inte skriva så mycket om innehållet eftersom det är en serie, mer än att det var så himla fint att få återse alla karaktärer igen. Det var som att komma hem till gamla, kära, efterlängtade vänner och få hänga med alla. Den här gången bjöd de upp till jul och jag fick vara med på både advent och självaste julafton också. Väldigt fint!

Marie-Louise Marc är en mästare på att teckna målande miljöbeskrivningar och jag har efter alla delar i serien velat ta mitt pick och pack och flytta dit. Jag vill nog också bli getbonde känner jag efter att ha fått njuta av de vackra vyerna av gården.

Den här serien kommer att få bo kvar i min bokhylla för alltid. Det är en väldigt älskad serie som har bjudit på både romantik och sorg. Jodå, tårarna har runnit flera gånger men jag har också känt glädje och varje bok har fått mig att vilja sitta kvar en stund i känslan efter läsningen.

Jag ser väldigt mycket fram emot att få prata om den här boken med Marie-Louise Marc när hon gästar Jönköpings bokvänner 30 november. ❤️

Pausa Andnings- och avslappningsövningar av Susanne Bogren

Den här boken bjöd på nyttig och värdefull läsning. Det är en bok med andnings- och avslappningsövningar riktade mot barn. Jag har testat flera av övningarna på min 9-åriga son och det har verkligen varit värdefullt för honom. Ibland när känslorna tar över och det är svårt att komma ner i varv kan det vara nyttigt att lära sig hur man kan göra. Han kommenterade själv att det kändes så skönt efteråt och vi kommer fortsätta använda övningarna här hemma.

Det är enkla, lättförståeliga övningar. I boken står det också hur man ska läsa, t.ex. när man ska pausa läsningen en stund så att barnet kan göra övningen i lugn och ro.

Det finns även några övningar med kompismassage, men det har vi inte testat.

Boken funkar både hemma eller i större grupper som t.ex. förskola och skola. Jag var ledare i barngympa när mina barn var små och då avslutade vi alltid med avslappning och den här bokens övningar hade varit perfekt till det. Så tips om du håller på med något liknande.

Även om boken riktar sig mot barn, från ca 6 år och uppåt, funkar övningarna så klart även för vuxna. Jag känner igen flera av dem från olika meditationer. I en tid när stressen i samhället ökar och vi ofta utsätts för liv och rörelse är det hjälpsamt att lära sig hur man kan sakta ner och stilla sinnet. Lika viktigt för stora som små.

Jul med bokcirkeln av Sarah Morgan

Den här boken gillade jag, men jag är också lite besviken på den. Vi bokcirklade om den på vårt läsretreat och även om vi tyckte lika om mycket kunde vi också diskutera en del som vi saknade eller frågor som uppstod under läsningen.

”Julen står för dörren och Hattie gör allt för att skapa den ultimata julstämningen i sitt lilla värdshus. En bokcirkel har bokat in sig för en vecka av bokprat, vila och mysiga vinkvällar och Hattie vill att de tre kvinnorna ska trivas.

Anna ville egentligen helst stanna hemma och ordna en perfekt jul för familjen, men hon lät sig övertalas att följa med. Kocken Claudia har haft ett tufft år. Hon behöver ladda batterierna, men sedan måste hon ta tag i sitt liv. Och Erica bär på en stor hemlighet som ingen annan i bokcirkeln vet om.

Samtidigt som snöflingorna faller över det lilla värdshuset växer vänskapen mellan kvinnorna. Kanske kan vänskap och en rejäl dos julmagi få dem alla att påbörja ett nytt kapitel?”

Sarah Morgan brukar vara skicklig på att både ge en mysig och underhållande berättelse, samtidigt som det finns ett stråk av smärta. När vännerna åker iväg till värdshuset förstår man att någonting kommer att hända men jag var inte riktigt beredd på den twist som kom. Fast det var en positiv överraskning, jag gillade den delen av berättelsen även om vi också diskuterade kring att den väckte frågor.

Värdshuset de åker till är verkligen ett drömställe och jag hade god lust att åka dit själv och få uppleva denna miljö. Men det var också just detta som gjorde mig lite besviken på boken. Upplägget med det mysiga värdshuset, snön, omgivningarna med bergen och allt bäddar för julkänsla de luxe, men tyvärr tycker jag att boken inte alls är särskilt julig. Julen puttrar på lite där i bakgrunden men boken känns mer vintrig än julig, vilket är jättesynd. Jag saknar juliga aktiviteter och dofter, att känna att vi befinner oss mitt i juletider. Jag får inte riktigt den känslan när jag läser. Nu är jag i och för sig rätt kräsen kring den biten när jag läser, men jag vill bli översköljd av julstämning när jag läser en julbok.

Sammanfattningsvis är det en väldigt mysig bok med både mys och djup, men mer åt det vintriga än det juliga hållet. En bra start på julläsningen om man vill börja lite lugnt med just den juliga biten.

Lilla Adelina på förskolan av Linda Wenthe och Johanna Arpiainen

Adelina är tillbaka! Den här gången med en bok som riktas mot de allra yngsta barnen.

Serien om Adelina bygger på en jättegullig verklig tjej med Downs syndrom som använder tecken som stöd. Att tidigt lära sig att använda tecken stimulerar språkutvecklingen och bidrar till att det lilla barnet kan göra sig förstådd. I alla böcker om Adelina finns en QR-kod som leder till en film där Adelina tillsammans med sin mamma Linda Wenthe visar hur tecknen ska göras.

En färgglad och fin bilderbok som kan användas både hemma och i förskolan. När mina barn och jag har läst böckerna har vi också tränat på att göra tecknen, men det är ju en kunskap man skulle behöva fortsätta träna på. Barnen fick också lära sig tecken när de gick i förskolan, men det försvann tyvärr när de började förskoleklass. Synd, för det är berikande att lära sig kommunicera på olika sätt/språk.

Vill tipsa om den här lärorika boken nu när vi börjar närma oss juletider med julklappar. En jättefin bok att ge bort i julklapp.

The Women av Kristin Hannah

Den här boken var verkligen fängslande läsning som inte gick att lägga ner när jag börjat läsa. Kristin Hannah är en av mina favoritförfattare och jag undrar om detta inte är hennes bästa bok? Jag blev så starkt berörd av och engagerad i den här berättelsen.

”’Women can be heroes, too‘. When twenty-year-old nursing student, Frances ”Frankie” McGrath, hears these unexpected words, it is a revelation. Raised on California’s idyllic Coronado Island and sheltered by her conservative parents, she has always prided herself on doing the right thing, being a good girl. But in 1965 the world is changing, and she suddenly imagines a different path for her life. When her brother ships out to serve in Vietnam, she impulsively joins the Army Nurses Corps and follows his path. 

As green and inexperienced as the young men sent to Vietnam to fight, Frankie is overwhelmed by the chaos and destruction of war, as well as the unexpected trauma of coming home to a changed America. Frankie will also discover the true value of female friendship and the heartbreak that love can cause.”

Boken handlar om Frankie som väljer att tjänstgöra som sjuksköterska i Vietnam. Hon är från en militärsläkt, hennes bror är redan där, och hon vill också bidra. Mitt i brinnande krig, under flera attacker, skadade överallt, svettigt arbete. Men också – stark vänskap och en stolthet över att bidra med något viktigt och att faktiskt göra skillnad. Frankies tid i Vietnam blir oerhört tufft och hemkomsten lika svår. Hon lever i en tid där kvinnor bara ska bry sig om att träffa en man och skaffa familj.

Jag vill inte spoila något om själva handlingen för det här är en bok som ska upplevas. Trots att en stor del av handlingen är förlagd i Vietnam med både våldsamma och blodiga detaljer var läsningen inte tung, konstigt nog. Det var snarare gripande och lärorik läsning. Det var skildring av krig från en sida man inte ser så ofta.

Det här är definitivt en av årets absolut bästa böcker. En hjärtskärande och känslosam läsupplevelse med både glädje och sorg. Jag tänker att när jag har hört om Vietnamkriget är det oftast om männens bedrifter så det var väldigt intressant att få höra om dessa kvinnors hjältemod. Kvinnor som ofta har glömts bort och vars bedrifter har ansetts mindre viktiga. När jag googlade efteråt fick jag läsa om flera av de verkliga kvinnorna – den här boken är för dem.

Vill verkligen varmt rekommendera den här boken.

Till träden av Ella-Maria Nutti

Återigen en tunn bok med stort innehåll. Det blir så speciellt när författaren väger varje ord och håller det kort och kärnfullt. Det är så många lager i den här boken, och för varje sida förstår jag lite mer om vad som händer eller kanske ännu mer – vad som HAR hänt tidigare. Det mesta som händer berättas mellan raderna, i tystnaden mellan far och dotter.

””Jag ser mig omkring. Brukar känna mig trygg här. Har alltid trott att fjällen är på min sida. Är inte så säker längre.”

Alltid annars brukar det finnas en radio som fyller tomrummet mellan dem. Men när en dotter och hennes pappa fastnar på kalfjället finns inte längre något som kan fylla ut tystnaden. Det måste de göra själva.”

Det är en melankolisk berättelse, om det som aldrig blev och om orden som aldrig sades. Det handlar om samernas historia, de stora såren som är svåra att prata eftersom det gör för ont. Det skapar också ett glapp mellan generationerna, i det här fallet mellan en far och en dotter. När de fastnar på kalfjället får de tid att både tänka och tala om det som varit.

Ibland gör läsningen direkt ont i hjärtat, men det är samtidigt hoppfullt och vackert. Det finns ju en vilja där, att nå fram och förstå. Jag är tacksam över att ha läst så mycket om samernas historia de senaste åren eftersom jag nu känner till mycket av det som nämns i boken. Det gjorde jag inte för några år sedan och det är tack vare skönlitterära berättelsen jag har fått kunskapen.

Den här boken är så otroligt fint skriven och rymmer så mycket. Det är både en uppväxtskildring om familjehemligheter och arv, men det handlar också om en ung kvinnas drömmar och hopp om framtiden. Vi ska bokcirkla om den här boken i helgen och det är verkligen en perfekt bok att samtala kring. Jag ser fram emot att höra vad de andra tycker. För mig är det här en av årets bästa böcker. Fantastisk läsupplevelse!

Det sista kapitlet av Åsa Hellberg

Så har jag läst den tredje och avslutande delen i Åsa Hellbergs fina historiska trilogi. En släkthistoria som bygger på hennes egen släkt, vilket gjorde att böckerna berörde mig extra starkt. Det känns alltid lite vemodigt att ta farväl av en serie man har tyckt mycket om.

”I den sista, storslagna, delen i serien ”Systrarna från Fjällbacka” är Hildur förväntansfull inför resan till Amerika. På gården i Wisconsin ska hon och Thomas Hellberg bilda familj och föda upp djur. Framtiden ser oändligt ljus ut. Fast tillvaron blir inte så som hon hoppats. Till familjen i Fjällbacka skriver hon att Thomas är en underbar make och far. Inget kunde vara längre från sanningen. Hennes tvillingsyster Signe, som har fått tjänst som maskinskriverska och husa i Fjällbacka, kämpar mot sina känslor för sonen i den högborgerliga familjen hon arbetar för. Hjälplös dras hon in i rivaliteten mellan honom och hans bror. Är Signe bara en bricka i ett vidrigt spel? Vem kan hon lita på när katastrofen är ett faktum?”

Även om Åsa Hellberg främst skrivit feelgood tidigare, känns mycket igen i den här historiska serien. Det är starka och ofta modiga kvinnor, något som blivit lite av hennes signum. Jag känner mig alltid stärkt när jag har läst hennes böcker, som att all samlad kvinnokraft smittar av sig ut från sidorna.

Under läsningen av den här serien kunde jag inte låta bli att tänka på min egen släkt och dess historia. Jag började släktforska i början av förra året och det är fascinerande att läsa om hur annorlunda livet tedde sig enbart några få generationer tillbaka. Jag tycker att hon skildrar vardagslivet, drömmarna, vänskapen och familjebanden så fint i alla tre böckerna. Det har varit stark, intressant och medryckande läsning. Ibland har det varit sorgligt och ibland har man fått glädjas tillsammans med karaktärerna. Vilka livsöden!

Jag lyssnade delvis på böckerna och de är väldigt fint inlästa av Anna Maria Käll som är perfekt för just den här sortens serie.

Vill verkligen varmt rekommendera hela serien och har du inte läst den än är det ju verkligen perfekt läge att börja nu när alla tre delar finns ute.

Darling av Helena Dahlgren

Vilken bok det här är! Jag fullkomligt slukade boken för den gick inte att lägga ner när jag börjat läsa. Jag hade höga förväntningar, men jag tror faktiskt att jag t.o.m. tyckte mer om boken än vad jag trodde att jag skulle göra.

”London, 1943. Mitt under brinnande krig möter gruvarbetardottern Lilian Craig, född Davies, en man som ska komma att vända upp och ner på hela hennes liv. De gemensamma vännerna kallar honom ”Prince Bertil of Sweden”, men Lilian tror dem inte och svarar att i så fall är hon drottningen av Saba. Det blir början på en av vår tids mest slitstarka kärlekshistorier – en berättelse om hopp och väntan, krig, plikter och svek. Om en outtröttlig och evig kärlek och om modet att stå emot normer och våga följa sitt hjärta, trots omvärldens förväntningar.”

Vi bjuds på en så otroligt fint skildrad kärlekshistoria mellan två människor som inte alls borde, eller ens får, falla för varandra. Under brinnande världskrig när det mesta i vardagen är annorlunda, finner de varandra. Till en början som vänner, men kärleken växer ofrånkomligt fram mellan dem. Men de skulle få vänta i hela 33 år innan de fick tillåtelse att gifta sig.

Jag minns att vi brukade åka förbi Prins Bertils hus i Halmstad när jag var liten. Vi hade sommarstuga i Halmstad och gjorde ibland en bilutflykt förbi hans hem. Man såg så klart inte något, bara en liten bit av huset, men jag tyckte det var spännande bara att veta att det bodde en kunglighet där. Jag har alltid varit intresserad av det kungliga och dess intressanta historia.

Det jag gillar mest med boken är att den känns så respektfullt skriven. Det är en så fin ton genom hela berättelsen, och det känns som om de själva hade kunnat gilla boken. Även om jag kände till en del om deras kärlekshistoria sen tidigare var det både underhållande och intressant att få läsa om den så här.

Jag ser fram emot att läsa om mer kunglig kärlek i kommande delar och jag blir även sugen på att läsa framför allt Lilians biografi.

En riktig pärla. Läs!