Vera och Ville Titta det snöar av Katarina Ekstedt och Lovisa Blomberg

Serien om Vera och Ville har verkligen blivit en succé och den nyaste delen sålde slut på bokmässan i ett nafs. Och inte nog med att böckerna är populära, nyligen avslöjades att nu väntar musik, filmer och musikaler! Så himla roligt!

Den senaste boken i samlingen är ”Titta det snöar” där Vera och Ville bygger en snögubbe tillsammans. Min son har verkligen älskat den här serien, men nu är han 9 år och känner sig lite för stor för den. Vi läste den tillsammans ändå och han tyckte att boken var mysig och så lite busig.

Har du någon liten blivande bokälskare i din närhet vill jag varmt rekommendera hela serien. En vardagsnära, mysig och underhållande serie med hög igenkänningsfaktor för de allra minsta. Katarina Ekstedt och Lovisa Blomberg har verkligen lyckats fånga små barns vardag i både text och bild.

Med varma hälsningar av Abby Jimenez

Det här året har jag fått en ny favoritförfattare – Abby Jimenez. När jag fick läsa ”Del av din värld” älskade jag den så mycket att jag genast beställde även hennes första böcker, på engelska. Jag har läst två av dem och ALLA hennes böcker är så otroligt bra. Nu har hennes senaste bok ”Med varma hälsningar” precis släppts och den bjöd på helt ljuvlig läsning. Njutläsning från början till slut.

”Briana Ortiz liv är helt klart på väg utför. Hon har slösat tio år av sitt liv på en man hon snart kommer att vara skild från, hon tycks inte kunna hitta en njurdonator till sin bror innan det är för sent, och var är den där befordran hon hoppats på? Tjänsten går förmodligen till Jacob Maddox, den vansinnigt irriterande nykomlingen på avdelningen.

Brianas tillvaro lämnar mycket övrigt att önska, tills hon en dag får ett brev från Jacob. Det är ett riktigt bra brev, ett sådant som bevisar att Jacob kanske inte alls är den hon först trodde. Han visar sig vara fantastiskt rolig och sympatisk, bara usel på att göra ett första gott intryck. Snart utbyter han och Bri brev dagligen, har lunchdejter i hennes ”snyftgarderob” och diskuterar fördelarna med märkligt små hästar. När Jacob dessutom visar sig vara den anonyma donator som ska ge en njure till hennes bror vet hon inte längre hur hon ska kunna motstå honom … särskilt när han ber henne om en tjänst som hon inte kan neka honom.”

I den här boken är Briana huvudperson och hon var ju bikaraktär i den förra. Jag tycker så mycket om det här med att de förra huvudpersonerna finns med i bakgrunden även i den här delen, som att de faktiskt är verkliga personer samt att man får veta hur det gick för dem sen. Och just det här med karaktärer är Abby Jimenez styrka. Hennes karaktärer går rakt in i hjärtat, de är så fina och de bär alla på sitt bagage som har format dem. Bagage som de måste komma över för att kunna låta kärleken ta plats.

I den här boken brottas Jacob med social ångest och jag kan verkligen känna igen mig i hans ångest inför nya människor, nya situationer och nya platser. Att vara så mån om att ge bort rätt present, att vilja veta hur en ny plats ser ut innan man ska dit, att inte gilla överraskningar, att behöva vila efter sociala tillställningar o.s.v. Det var som att läsa om sig själv. Mycket av det han går igenom skulle jag säga är HSP, men det nämns inte i boken. Introvert och högkänslig skulle jag vilja benämna det som. I vilket fall tog jag honom till hjärtat och blev tårögd av Brianas fina bemötande.

Det här är en modern romance med massa underbara karaktärer, humor blandat med svärta, om att acceptera en människa precis som den är. Det finns så klart även en supergullig hund som i alla hennes böcker.

Jag älskade verkligen den här boken. Den fick mig att både skratta och gråta och när jag slog igen den saknade jag omedelbart alla karaktärerna. Alla Abby Jimenez böcker är som en stor varm kram, böcker som får en att må bra och som lämnar en så härlig känsla efter läsningen.

Det perfekta paret av Elin Hilderbrand

Den här boken köpte jag för ett par år sedan men sen blev det stående oläst, som det kan bli. När jag såg att det kommit en serie på Netflix som baseras på boken, kände jag att det verkligen var på tiden att läsa. Så nu har jag läst och jag började kolla på tv-serien direkt därefter.

”På den amerikanska överklassens sommarparadis Nantucket råder det bröllopsfeber. Den vanliga klyftan mellan lokalbefolkningen och sommargästerna fördjupas när ön svämmas över av den förnäma familjen Winburys bröllopsgäster. Föreningen mellan Celeste, den duktiga flickan från blygsamma förhållanden, och Benji, sonen till en brittisk arvtagerska tillika deckarförfattare, ser ut att bli en extravagant affär och en fest att minnas.

Men på morgonen för den stora dagen hittas brudtärnan Merritt drunknad och med ett skärsår på foten. Plötsligt är alla misstänka. När polischef Ed Kapenesh intervjuar familj och brudfölje inser han att bröllop är minfält för familjeintriger – och att inget par är så perfekt som de ger sken av.”

Den här boken kräver sin koncentration för den hoppar både i karaktärers perspektiv och i tid. Jag märkte att läsningen funkade bäst när jag sträckläste, men jag tyckte ändå att det var svårt att hålla koll på just tidshoppen. Ibland är det nutid efter dödsfallet, ibland dagen innan, ibland flera år innan, ibland några månader innan. Väldigt förvirrande kände jag och därför behövde jag läsa i stora sjok för att lättare hänga med.

Boken påminner om en pusseldeckare där alla är misstänkta, alla har hemligheter och alla befann sig på platsen då hon dog. Det är intriger, makt och fulspel blandat med vänskap, kärlek och festyra. Vem kan man lita på och vem talar osanning?

Det är spännande och underhållande, men samtidigt inte på den nivån jag hade hoppats på. Jag hade förväntat mig mer på något sätt, att jag skulle bli mer engagerad i berättelsen. Kanske är det de lite röriga tidshoppen som gör att den inte når fram hela vägen. Så fort jag hade läst ut boken började jag kolla på tv-serien och jag återkommer med mina tankar kring den. Det första jag la märke till i tv-serien var att flera karaktärer fått andra namn, lite märkligt.

☞ Läs om du gillar pusseldeckare och vill få både drömmiga miljöbeskrivningar av ett somrigt Nantucket och New York. Intriger, hemligheter och en klassisk ”vem var det som gjorde det?”.

En lustig historia av Emily Henry

Den här boken var precis så där underhållande och härlig läsning som jag behövde just nu. Det här är romantisk komedi när det är som allra bäst. Jag verkar vara inne i någon slags romantisk period nu och kan inte få noga av den här sortens böcker. Inte mig emot. Jag läser och njuter för fullt.

”Daphne och hennes fästman Peter är redo att börja sitt liv tillsammans. De är förälskade och lyckliga – åtminstone fram till ögonblicket då Peter inser att han egentligen är kär i sin barndomsbästis Petra. Helt plötsligt är Daphne strandsatt i vackra Waning Bay, Michigan, utan vare sig familj eller vänner men med ett drömjobb som barnboksbibliotekarie och med en ny rumskamrat – Petras ex, Miles Nowak.

Miles är raka motsatsen till Daphne och de två rumskamraterna gör sitt bästa för att undvika varandra. Tills de en kväll, samtidigt som de dränker sina sorger, inleder en trevande vänskap och kommer på en plan. Om sagda plan innefattar att lägga upp medvetet missledande bilder från deras sommaräventyr tillsammans – så vadå, vem kan klandra dem? Det är ju såklart inte på riktigt, för Daphne skulle absolut inte förälska sig i sin före detta fästmans nya fästmös ex … eller hur?”

Jag tror konstigt nog att det här är det första jag läser av Emily Henry, men jag blir definitivt sugen på att läsa mer av henne. Jag gillar hur hon blandar humor och romantik med ämnen som ensamhet och utanförskap. Jag tycker väldigt mycket om huvudpersonen Daphne som jag verkligen tar till hjärtat. Hon är roligare än vad hon själv förstår – både i vad hon säger men också hennes inre monolog. Jag kan känna igen mig en del i henne, både i känslan av utanförskap och den haltande relationen till pappan.

Det här är ju en romance och boken bjuder förstås på både romantik och en del hetare scener. Men det handlar lika mycket om relationer i andra former som t.ex. familj, vänner och kollegor. Det är inte helt enkelt att flytta till en helt ny stad och bygga upp alla relationer omkring en, särskilt inte när man precis blivit dumpad på ett alldeles fruktansvärt sätt.

Boken bjuder på så många härliga karaktärer, klockrena dialoger och miljöbeskrivningar som får mig att vilja åka dit och få uppleva i verkligheten. Den där vingården Miles jobbar på hade jag gärna velat besöka.

Underhållande, mysig och härlig läsning som var ren njutläsning från början till slut. Jag skulle gärna se en uppföljare av den här boken för vad händer med Daphne och Miles i framtiden?

Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez

Gårdagskvällen bjöd på härlig digital bokcirkel med gänget där vi tillsammans läser klassiker. Till den här gången hade vi passande nog läst en nobelpristagare: Gabriel García Márquez. Jag har tidigare läst hans ”Krönika om ett förebådat dödsfall” som är en riktig favoritbok. Jag har t.o.m. läst den 2 gånger, en gång på spanska och en gång på svenska. ”Hundra år av ensamhet” har stått en mindre evighet på läslistan och nu har jag äntligen läst – extra passande då den kommer som serie på Netflix i december.

Jag säger äntligen av två anledningar. Det är nämligen skönt att äntligen ha läst den OCH det är skönt att äntligen ha läst ut den. 😅 För oh my vilken bok! Det är utan jämförelse den konstigaste bok jag läst. Den kändes som en lång feberdröm. Människor som återuppstår från de döda eller som plötsligt svävar upp i himlen och försvinner. Magisk realism, javisst, men mycket mer än jag var beredd på. Allt är oerhört detaljerat beskrivet och de verkar kriga mest hela tiden. Det är incest inblandat i flera generationer och alla barn döps efter tidigare generationer vilket betyder att alla förvirrande nog heter nästan likadant. Det är ofta både vulgärt och direkt äckligt. Jag orkade bara läsa ett visst antal sidor varje dag, sedan ville jag läsa något annat för att få bort bilderna ur huvudet.

Det är inte så att boken är dålig, den är bara märklig. Det fanns också delar då jag njöt av läsningen och gillade både det där konstiga och språket.

Vi var väldigt överens om den här boken och det blev många skratt under vår diskussion. Vi enades om att det var bra att ha som mål att läsa ut den inför vår diskussion för att liksom orka fortsätta läsa samt att det känns fint att kunna bocka av den då flera haft den på läslistan. Men vi undrar också hur sjutton det ska kunna bli en tv-serie av den? Vad kommer att väljas ut och vad ska sållas bort?

Jag brukar älska magisk realism och den sydamerikanska berättarkonsten, men den här boken fick jag känna mig besegrad av.

Alla himlens orglar av Cathrine Brunzell

Åh, den här boken. En så fin läsupplevelse fylld av starka känslor och ett gäng tilltufsade karaktärer som letade sig rakt in i hjärtat. En bok om ensamhet, smärta, utanförskap men också om vänskap, medmänsklighet och hopp. När jag slog igen boken var jag tvungen att sitta en stund och fundera över vad jag precis läst, stanna kvar i känslan.

”Julia har inget sällskap. Precis som hon vill ha det. Det sköra körsbärsträdet intill glasverandan och räta rader i trädgårdslandet; varannan lök, varannan morot. Lugnt och stilla, precis som Julia vill ha det. Om det bara inte vore för fågeln under krusbärsbusken. Kajan, med sina ljusa ögon och sitt mexikanska avokadonät.

På bara ett par veckor, ändras förutsättningarna i Julias stilla tillvaro rejält; när några tilltufsade individer, ett kuvert av dyrt papper, samt en särdeles elegant äldre herre gör entré i hennes liv. Ingen av dem verkar anse att det mörkt rosa ärret på Julias kind spelar någon större roll. Men är Julia verkligen redo att ta den utsträckta handen? Ett långsamt steg, följt av två snabba. Kan Julia följa, eller ska hon fortsätta gömma sig? Är ensamheten att föredra, eller finns det något bortom september?”

Jag hade först lite svårt att komma in i boken, men när jag hittade in i rytmen blev jag i stället helt fast och sträckläste boken från början till slut. Det är en udda skara karaktärer vi möter. Huvudperson är Julia som råkat ut för något som gör att hon bor ensam i en kolonistuga och försöker hålla sig undan från världen. Hon får sällskap av en skadad kaja och senare även en luggsliten hund, en rädd pojke och en tweedklädd 86-årig herre. Julia måste öppna upp både sin stuga och sitt hjärta för dessa tre ensamma individer som behöver hennes omsorg och det blir i sin tur även en hjälp för henne att komma över sitt trauma och ut ur sitt gömställe.

Vi följer Julia växelvis i nutid och dåtid, hennes uppväxt från tidig barndom fram till nu. Vi får lära känna hennes bästa vän, den stora kärleken och så småningom vad som egentligen hände. Boken bjuder på både smärtsam och lättsam läsning och jag har kastats mellan att vara arg, ledsen, glad och lättad om vartannat under läsningen. Så känslosam läsning. 

Kan varmt rekommendera denna bok som har är lika fin på utsidan som på insidan. 

I aska och säck av Urban Dahlberg

Jag gillar att läsa poesi och det grundar sig nog mycket i min kärlek till språk. Det finns en lekfullhet, rytm och känsla i just poesi som tilltalar mig. Det finns liksom inga regler om hur det ska se ut eller vad det ska innehålla. Det är ofta personligt, tankeväckande och känslosamt – precis min grej.

När jag fick frågan om att läsa den här diktsamlingen tackade jag därför ja. Det är enligt baksidan ”dikter om allt eller inget” och de rymmer verkligen allt mellan himmel och jord. Det handlar om naturen, kärlek, svunna tider, döden. Ibland är det stort allvar och ibland skrattar jag högt, och jag gillar att innehållet är så varierande.

Vissa dikter tar jag direkt till mig, andra förstår jag inte alls och ytterligare några behöver jag läsa flera gånger och vid andra tider. Precis det som jag gillar så mycket med poesi, att den talar till en olika vid olika tidpunkter i livet.

Urban Dahlberg har lång bakgrund i musikens värld, vilket verkligen märks i hans poesi. Det finns en så fin och tydlig rytm i dikterna och personligen är det sådan poesi jag mest tycker om. Det ger en så härlig känsla att läsa och samtidigt känna hur texten rytmiskt gungar sig fram. Svep för att se några exempel ur boken.

Sammanfattningsvis en läsvärd diktsamling med betraktelser ur livet, högt och lågt, med både humor och sorg. Kan varmt rekommendera om man är intresserad av att läsa poesi.

Dödens lustgård av Karolina Schützer

Den här boken bjöd på både spännande och filosofisk läsning. Det är en pusseldeckare med filosofisk inriktning, kan man säga.

”Champagnen flödar under den blåsvarta himlen i Botaniska trädgården i Uppsala, men kvällen får ett abrupt avslut när den unge doktoranden Carl-Henrik hittas död på festen. Han har fallit från en hög balkong inne i det tvåhundra år gamla orangeriet. Omständigheterna kring hans död är oklara.
När filosofistudenten Liam förlorar både jobbet och kärleken bestämmer han sig för att återuppväcka ett mytomspunnet filosofiskt sällskap. Den person som vet mest om sällskapet är den kända journalisten Greta Sparre som nyligen tvingats gå i pension. En oväntad vänskap växer fram mellan de två och tillsammans startar de Filosofiska klubben, där de ska dricka rödvin och prata filosofi.
Men starten för Greta och Liams nya klubb blir inte så lugn som de tänkt sig. En sensommarkväll i september hamnar de på den ödesdigra festen i orangeriet. Greta och Liam dras in i ett nät av lögner, hemligheter och filosofiska dilemman som omger dödsfallet. Snart är Greta och Liam själva i stor fara och ställs inför frågan: får man döda en människa för att skydda en annan?”

Eftersom det är en pusseldeckare vet man upplägget redan i förväg – någon dör och alla är misstänkta. Boken inleds med att Carl-Henrik dör och sedan får vi lära känna honom genom andra karaktärers berättelser om honom. Men vem är den skyldige? Och varför?

Förr såg jag ofta på både Poirot och Miss Marple och jag gillade det där med att få klura på vad som egentligen hade hänt, vem som hade gjort det och motivet. Samma känsla finns i den här boken och Greta kallas också vid ett tillfälle för Miss Poirot. Alla karaktärer bär på hemligheter och jag misstänkte först starkt en person, men nä, det var inte rätt gärningsman.

Boken utspelar sig i Uppsala och trots att ett mord begås får miljöbeskrivningarna mig att vilja åka dit. Det var extremt länge sedan jag var i just Uppsala. Jag tyckte väldigt mycket om miljöerna och inslagen av de filosofiska tankarna.

Jag hade en livesändning med Karolina Schützer där hon berättade om arbetet med boken, inspiration, skrivande samt vad som väntar framöver. Blir du nyfiken på att lyssna finns livesändningen kvar på instagram att se även i efterhand. Nästa år kommer del två och jag ser fram emot att läsa vidare i serien.

☞ Läs om du gillar snällare deckare i form av pusseldeckare.

September månads läsning

Min första känsla för september månads läsning är att det gick lite trögt, blev inte så mycket läst, jag hade svårt för att hitta rätt bok. Men när jag tittar på listan över vad jag läste ser jag flera favoriter som är årets bästa. Lite förvirrande. 😅

Jag läste böcker av två författare som jag har upptäckt i år och som blivit favoritförfattare: Abby Jimenez och Ashley Poston. De böckerna bjöd på otroligt härlig njutläsning från början till slut. Catherine Walshs nya julbok fullkomligt sträckläste jag dagen efter inköp. En romantisk komedi med både svärta och eftertanke. Hon är en författare som jag definitivt vill läsa mer av och jag ska spana in hennes tidigare utgivning.

Jag hoppas på att oktober bjuder på lite lugnare lässinne, att jag får ro att läsa ut flera av alla påbörjade böcker. Hjärnan har känts så stressad hela september men nu har jag några veckor med mindre planerat och då längtar jag efter ostörd lästid. Och! I slutet av oktober blir det läsretreat med fina vänner! 😍📚

⭐️Första lögnen vinner av Ashley Elston
⭐️Bokhandeln vid havet av Kristan Higgins
⭐️The Friend zone av Abby Jimenez
⭐️Rätt plats fel tid av Ashley Poston
⭐️Tondövas riksförbund presenterar av Kristin Emilsson
⭐️Högkänsliga barn av Åsa Vikman
⭐️En vit lögn till jul av Catherine Walsh

Bokmässan 2024

Det här var 12:e bokmässan för min del. Första besöket var 2007 med dåvarande jobbet. Jag hade planerat att åka tor-lör men efter torsdagen kickade utmattningen in så jag spenderade i stället fredagen hemma i sängen med en nyinköpt bok. Det visade sig vara ett perfekt beslut för på lördagen åkte jag, påfylld med ny energi, med dottern och vi hade en väldigt härlig dag tillsammans.

Det märktes att det var mer folk än vanligt. Jag missade en stor del av tänkta programpunkter och därmed flera författare på min lista. Och det var SÅ många som jag inte ens såg i vimlet, både vad gäller författare och andra bookstagrammare. När jag efteråt har sett foton från bokmässan har jag känt att ”nämen var hon/han där?”. Samtidigt träffade jag otroligt många människor och dottern sammanfattade efteråt att jag säkert tillbringat två timmar i lördags med att bara prata. 😅

Några böcker blev det med hem, även om bokhögen var mindre än tidigare år. Men, då kanske jag faktiskt har chansen att läsa alla. 😉

En vit lögn till jul av Catherine Walsh

Åh, som jag tyckte om den här boken! Jag har sträckläst den i dag och det har varit ren njutläsning från början till slut. Jag älskade ju hennes förra bok ”Alla hjärtans jul” och hade därför väldigt höga förväntningar på den här, men jag insåg ganska omgående att jag inte hade behövt vara orolig. Jag fångades redan från första sidan och sedan kunde jag inte lägga ner boken förrän den var slut.

”Megan bävar för att åka hem över jul. Hon är byns utstötta som övergav den lokala älsklingen Isaac vid altaret för fyra år sedan och rymde till storstaden. Hon skulle gärna slippa mer dramatik.

Christian är trött på att vara ensam varje jul. Han har inget emot att vara singel, men han hatar familjens medlidsamma blickar och tassande tonfall. För han är faktiskt inte i kris.

När Megan stöter ihop med Christian på en pub i Dublin gör de en pakt för att klara sig igenom julen. De ska visa upp sig som det perfekta (men falska) paret. Regler upprättas, kontrakt skrivs på en vinfläckad servett. De ska vara ofattbart förälskade tills de befrias från sina årliga förpliktelser.

Men med alla familjesammankomster och möten med barndomsvänner väcks gamla känslor till liv och plötsligt blir det väldigt rörigt. Och insnöade i en stuga med lite julstämning kan allt hända …”

Det här är en romance med både humor och djup samt med en så fantastiskt fin känsla i karaktärerna. Megan och Christian, men också deras familjer, går rakt in i hjärtat. Precis så var det med hennes förra bok och nu när jag har läst två böcker med samma fina och varma känsla vill jag definitivt läsa mer av författaren. Det här är karaktärer man bara vill fortsätta hänga med och som man saknar när boken tar slut.

Det här är den första av årets nya julböcker som jag läser så det blev verkligen en bra start på julböckernas säsong. Det är egentligen inte jättemycket julkänsla över den. Julen pågår där lite i bakgrunden, men jag fick mer känsla av vinter än jul. Den här boken funkar alltså att läsa om man är känslig för att läsa om jul vid ”fel” tid på året.

Kan verkligen varmt rekommendera både den här och hennes förra bok. Ett första kryss i mitt julbingo blev det nu också!

Högkänsliga barn av Åsa Vikman

Jag är så tacksam över att det pratas alltmer om högkänslighet, att det ökar förståelsen. Jag önskar att de som tillhör andra änden på skalan skulle läsa den här boken så att kommentarer i stil med ”du är så himla känslig” inte yttras i avseende att vara negativt. För högkänslighet ÄR inget negativt.

Jag har tidigare läst Åsa Vikmans första bok som handlade om högkänslighet men i den här boken ligger fokus på barn. Hur kan vi agera som föräldrar, skolpersonal och andra i barns närhet, för att förstå och kunna stötta? I boken finns både praktiska råd samt förklaring kring vad högkänslighet är.

Jag är högkänslig och båda mina barn är det också, fast på lite olika sätt. Tack vare att jag själv är högkänslig har jag agerat mycket utifrån hur jag själv hade velat ha det som barn. Jag saknade verkligen stöd från mina föräldrar och vissa råd som nämns i boken har jag automatiskt gjort, för att inte återupprepa min egen barndom.

Den här boken borde verkligen läsas av människor som jobbar med barn. Det är en informativ, intressant och väldigt hjälpsam bok. Jag tycker underrubriken säger så mycket om vad syftet med boken är: att förstå, stötta och lyfta. Precis så. 🩵

Tondövas riksförbund presenterar av Kristin Emilsson

Jag tror att jag har läst alla Kristin Emilssons böcker och hon är en stor favorit hos mig. Hennes böcker har alltid en fin balans mellan humor och svärta, igenkännbara karaktärer som man tar till hjärtat och en berättelse som känns äkta.

”När Magda Englunds son flyttar hemifrån känner hon sig för första gången ensam. Jobbet som gymnasielärare går på automatik och de gamla vännerna har sällan tid att umgås.

I ett försök att mota bort ensamheten väcker Magda liv i en bortglömd ungdomsdröm – att sätta upp en musikalföreställning. Tillsammans med Joakim, skolans hemlighetsfulla musiklärare, bildar hon amatörteatergruppen Tondövas riksförbund – ett brokigt gäng tilltufsade själar som vid en första anblick inte tycks ha någonting gemensamt. Men under repetitionerna finner de ett sammanhang och oväntade vänskaper växer fram.

Premiären närmar sig. Men när gruppen får en ny medlem ställs allt på ända och gamla sår rivs upp. Klarar Magda att möta sitt förflutna – eller kommer hon att tvingas göra sina nya vänner besvikna?”

Jag ska erkänna att varken titel eller omslag lockade mig, så hade det inte stått Kristin Emilsson på boken hade jag förmodligen inte läst. Men det är ju svårt det där med titlar och omslag. Det som lockar den ena funkar inte alls för någon annan.

Den här boken bjöd på underhållande läsning med en minst sagt brokig skara karaktärer. Olika bakgrunder, skillnad i ålder och dessutom väldigt olika i personlighet, men med gemensamt att de brinner för sång och musik. Jag tycker det är fint hur deras gemensamma intresse förenar dem och bygger vänskap.

Jag tyckte om den här boken och det var fin underhållning för stunden, men jag fick inte riktigt den där wow-känslan som för en del av hennes tidigare böcker. Böckerna om Julia eller serien om Amanda och Erik är svåra att slå.

➳ Läs den här boken om du vill ha en mysig, underhållande feelgood med både humor och svärta, med fokus på vänskap och drömmar.

Julbingo 2024

Då var det dags för årets upplaga av julbingo! 🎄 Med exakt tre månader kvar till julafton har jag satt ihop årets julbingo bestående av 25st av årets julböcker, i urval. Läs, njut och kryssa! 🤶🏻🎅🏻

❅ Sista julen i New York av Becca Freeman
❅ Julsånger för frusna hjärtan av Siri Gustafsson
❅ Bröllopsklockor och bjällerklang av Sylvia Lidén Nordlund
❅ En skärgårdsjul av Anna Winther
❅ Julmirakel på Hedgehog Hollow av Jessica Redland
❅ Snökaos och chokladpraliner av Anna Alemo
❅ Bland snöslask och juleljus av Isabella Lundberg
❅ Frost i trädgårdskaféet av Jenny Clevström
❅ Julstök i Hannas kaffestuga av Kristina Ahlström
❅ Jul med bokcirkeln av Sarah Morgan
❅ Klubben för en lyckligare jul av Caroline Säfstrand
❅ Damligan i Halmstad av Therese Loreskär
❅ Juletid i Storforsen av Anna Keiler
❅ Julstorm över semesterbokhandeln av Kiley Dunbar
❅ Domherrens sista sång av Marie-Louise Marc
❅ Jul i Grödeby av Therese Fredriksson
❅ En välsignad jul i Cornwall av Liz Fenwick
❅ Min enda önskan av Ida Fryklund
❅ Vintervingar av Malin Gunnarsson
❅ En vit lögn till jul av Catherine Walsh
❅ Château för uppfyllda drömmar av Jessica Eriksson och Stefan Holm
❅ Jul på Katthotellet av Jessika Devert
❅ Snön faller tät på Mistletoe Square Ali McNamara
❅ Stjärnfall över Åstol av Anne-Lie Högberg
❅ En förunderlig jul på Salong d’amour av Anna Jansson

Lilla Nymo Mysteriet med den försvunna bollen av Fredrik Steen och Johanna Arpiainen

Den här boken kom som en väldigt glad överraskning! Jag satte den direkt i händerna på 9-åriga sonen som läste och gillade mycket. Min son har ingen koll på att Lilla Nymo är en verklig hund, men när jag berättade det tyckte han att det var kul att hon fått en alldeles egen bok.

”En dag när Lilla Nymo och hennes kompisar ska spela nosboll är bollen plötsligt försvunnen! Snart förstår gänget att nån måste ha tagit den. Men vem tar en boll – och varför?

Lilla Nymo ger sig ut på bolltjuvjakt tillsammans med den kloka polisschäfern Rocky, den malliga utställningspudeln Lucky och den spexiga blandrasen Molly. De får snabbt upp ett spår och sätter fart. Men istället för en tjuv hittar vännerna nåt helt annat …”

Det är en väldigt gullig och charmig bok, med en lite spännande historia om den försvunna bollen och vännerna som hjälps åt att leta. Fina, varma illustrationer som ger liv åt berättelsen. Jag gillar att hundarna är så olika, både till utseende och till sätt.

En perfekt bok för en liten hundälskare, antingen som högläsningsbok eller att läsa själv om man kan. Kan varmt rekommenderas.