En dröm på vänt av Åsa Johansson

Jag ska till Feelgoodfestivalen i augusti och när jag kikade på vilka författare som kommer dit noterade jag att Åsa Johansson är ett nytt namn för mig. Jag blev nyfiken och började läsa hennes bok och hann bara läsa någon enstaka sida förrän jag satt med ett stort leende på läpparna. Den här boken bjöd på så många skratt, med både roliga formuleringar och karaktärer. Det var njutläsning från början till slut.

Vi möter Carro, vars fulla namn är Anna-Carolina Palm. Hon jobbar på en VVS-firma som hennes pappa en gång startade. Det var egentligen aldrig meningen att hon skulle bli långvarig där, men så blev det. Hennes man tillbringar all ledig tid på golfbanan, sonen har flyttat hemifrån, och hon känner vid 48 års ålder att hon på något sätt missat tåget. Men så får hon en inbjudan till en klassåterträff från Franz Lindner Filmskådespelarlinje. Hon började studera där men gick aldrig klart då livet kom emellan. Hon bestämmer sig för att det är nu eller aldrig, och anmäler sig ännu en gång till skolan för att satsa på drömmen som alltid funnits där. Trots att hennes klasskompisar är hälften så gamla och att både hennes man och vänner tycker att beslutet är patetiskt tar hon äntligen tag i sin dröm och ger livet en ny vändning.

Det här är en bok om att våga följa sin dröm, att det aldrig är för sent. Om att stå upp för sig själv och att inte alltid vara en people pleaser. Det var rolig, inspirerande och hoppfull läsning som bjöd på både humor och svärta. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och ser nu lite extra mycket fram emot att få lyssna på Åsa Johansson under Feelgoodfestivalen.